چکیده یکی از راههای پیشنهاد شده برای تولید علوم انسانی- اسلامی و بومی، مراجعه به قرآن کریم است؛ برایناساس مسئله مقاله حاضر، روششناسی تولید علوم انسانی قرآنبنیان از منظر امام خمینی(ره) و آیتالله خامنه ای مدظلهالعالی است. براساس دیدگاه امام خمینی(ره) و آیتالله خامنه ای، دستکم سه روش برای تولید علوم انسانی قرآنبنیان قابل استنباط است؛ مبنای متدانی، مبنای متعارف و مبنای متعالی. این سه مبنا، تولید سه مدل علوم انسانی را در پی دارد که میتوان آنها را علوم انسانی متدانی، علوم انسانی متعارف و علوم انسانی قرآنبنیان متعالی نامید. نقطه شروع علوم انسانی قرآنبنیانِ متعالی، پذیرش مرجعیت علمی قرآن و قیام علمی لله و در ادامه بهکاربستن «روش تطبیق» است. تطبیق به این معناست که براساس مقصد قرآن، وضعیت موجود انسان و جامعه را به قرآن عرضه کنیم و قوتها و ضعفهایش را دریابیم و راه برونرفت و وضعیت مطلوب را نشان دهیم؛ از این راه است که قرآن به علوم انسانی راه مییابد. این روش، با همین نام توسط امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای، عرضه تبیین و بهکار گرفته شده است. این مقاله با استفاده از روش دلالت، که در دانش منطق تبیین شده است، دیدگاه امامین انقلاب را در تولید علوم انسانی قرآنبنیان عرضه مینماید.
آملى، سیدحیدر. (1422ق). تفسیر المحیط الأعظم و البحر الخضم (ج2). تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى.
احسانی، محمد. (1393). مبانی تربیت عقلانی از منظر قرآن کریم. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
امام خمینی، سیدروح الله. (1370). آداب الصلوة. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی&، چاپ بیستم.
امام خمینی، سیدروح الله.(1377). شرح چهل حدیث. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی&.
امام خمینی، سیدروح الله. (1378). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(تمامی 21 جلد).
امام خمینی، سیدروح الله. (1381). تقریرات فلسفه. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى&.
امام خمینی، سیدروح الله. (1388). تفسیر سوره حمد. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى&، چاپ یازدهم.
انوری، حسن. (1381). فرهنگ بزرگ سخن (ج1). تهران: سخن.
تولایی، روح اله؛ زمردی انباج، مهسا. (1402). چیستی و چگونگی تحول علوم انسانی از دیدگاه آیتالله خامنهای با استفاده از روش تحلیل مضمون، فصلنامه مطالعات راهبردی انقلاب اسلامی، 1(3)، صص 1- 24.
خامنهای، سیدعلی. (1399). طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، تهران: انتشارات مؤسسه ایمان جهادی؛ صهبا، نسخه دیجیتالی، قابل دسترسی در: https://sahba.ir/download/tarhekoli
خامنهای، سیدعلی. (1402). تفسیر سوره حشر. تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
خامنهای، سیدعلی. (19/11/1400). بیانات امام خامنهای در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، برگرفته از پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=49572
خامنهای، سیدعلی. (21/12/1393). بیانات امام خامنهای در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، برگرفته از پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29151
خامنهای، سیدعلی. (22/1/1369). بیانات امام خامنهای در دیدار اعضای حزب وحدت اسلامی افغانستان، برگرفته از پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2292
خامنهای، سیدعلی. (28/7/1388). بیانات امام خامنهای در دیدار جمعی از بانوان قرآنپژوه کشور، برگرفته از پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8259
خامنهای، سیدعلی. (29/7/1389). بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، برگرفته از پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357
خامنهای، سیدعلی. (8/6/1388). بیانات امام خامنهای در دیدار اساتید دانشگاهها، برگرفته از پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7959
خسروپناه، عبدالحسین. (1381). قلمرو دین. قم: مرکز مطالعات و پژوهشهای حوزه علمیه قم.
رجبی، ابوذر. (1400). سنجش تحلیلی انتظارات مقام معظم رهبری ناظر به تحول علوم انسانی قرآن بنیان با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب، قرآن و علم، 15(29)، صص 105- 134.
غفاری، مجتبی. (1395). چرایی، چیستی و چگونگی علوم انسانی قرآن بنیان از منظر رهبر معظم انقلاب، همایش علوم انسانی قرآنبنیان: چیستی، چرایی و چگونگی.
لکزایی، رضا. (1397/الف). جایگاه قرآن در روششناسی تولید علوم انسانی متعالی با تأکید بر اندیشهی امام خمینی، سیاست متعالیه، سال 6، شماره 23، زمستان. صص 7- 26.
لکزایی، رضا. (1399). بازخوانی کاربست قرآن مجید در انقلاب اسلامی با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، فصلنامه حکومت اسلامی؛ 25(97). صص 27- 48.
محقق، جواد. (1401). راهکارهای تحول و اسلامیسازی علوم انسانی در اندیشه رهبر معظم انقلاب و آیت الله مصباح یزدی، معرفت، دوره13، شماره10، صص 87 - 99.
ملکی تبریزی، جواد. (1365). رساله لقاء الله. تهران: فیض کاشانی.
مورگنتا، هانس جی. (1384). سیاست میان ملتها (مترجم: حمیرا مشیرزاده). تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل، چاپ سوم.
لک زایی, رضا . (1403). نقش روش تطبیق تولید علوم انسانی قرآنبنیان از منظر امامخمینی (ره) و آیتالله خامنهای مدظلهالعالی. مطالعات علوم قرآن, 6(1), 100-131. doi: 10.22081/jqss.2025.70281.1342
MLA
لک زایی, رضا . "نقش روش تطبیق تولید علوم انسانی قرآنبنیان از منظر امامخمینی (ره) و آیتالله خامنهای مدظلهالعالی", مطالعات علوم قرآن, 6, 1, 1403, 100-131. doi: 10.22081/jqss.2025.70281.1342
HARVARD
لک زایی, رضا. (1403). 'نقش روش تطبیق تولید علوم انسانی قرآنبنیان از منظر امامخمینی (ره) و آیتالله خامنهای مدظلهالعالی', مطالعات علوم قرآن, 6(1), pp. 100-131. doi: 10.22081/jqss.2025.70281.1342
CHICAGO
رضا لک زایی, "نقش روش تطبیق تولید علوم انسانی قرآنبنیان از منظر امامخمینی (ره) و آیتالله خامنهای مدظلهالعالی," مطالعات علوم قرآن, 6 1 (1403): 100-131, doi: 10.22081/jqss.2025.70281.1342
VANCOUVER
لک زایی, رضا. نقش روش تطبیق تولید علوم انسانی قرآنبنیان از منظر امامخمینی (ره) و آیتالله خامنهای مدظلهالعالی. مطالعات علوم قرآن, 1403; 6(1): 100-131. doi: 10.22081/jqss.2025.70281.1342