یکی از موضوعات مهم در رابطه با زنان در جوامع اسلامی، جوازپذیری یا تقبیح اشتغال زنان از دیدگاه اسلام است. این موضوع از زیرشاخههای موضوع برابری و تساوی حقوق زن و مرد بهشمار میرود. زنان با ابراز عواطف مادری و تربیت اسلامی و تقویت روحیه اسلامی میتوانند انسانساز شوند و نیز میتوانند با کار و کوشش در تأمین مخارج زندگی ایفای نقش کنند. آنچه بایسته بررسی است اینکه، آیا اسلام برای زن حق اشتغال در بیرون از منزل قرار داده است و آیا زن میتواند برای کسب درآمد و تأمین معیشت و نیازمندیهای خانواده بیرون از منزل مشغول کار شود؟ هدف از این پژوهش آگاهیدادن به زنان جویای کار و آشناکردن آنها با دیدگاه اسلام درباره اشتغالشان است. در این پژوهش با استناد به آیات و روایات و تفاسیر و با مطالعه کتابخانهای و به روش توصیفی - تحلیلی این موضوع مورد بررسی قرارگرفته است. بیتردید بنابر آموزههای اسلامی، رعایت مصلحت زنان و مصونیت داشتن آنان از مسائلی است که همیشه باید رعایت گردد. از آیات قرآن کریم و روایات بهدست میآید که اصل اشتغال زنان در بیرون منزل جایز است، ولی باید رعایت مصلحت زن و عفت و مصونیتداشتن وی مورد توجه قرار گیرد.
آبوت، پاملا؛ والاس، کلر. (1380). جامعهشناسی زنان (مترجم: منیژه نجم عراقی). تهران: نشر نی.
ابن اثیر، علی بن ابی الکرم محمد بن حمد شیبانی. (1409ق). اسدالغابة فی معرفة الصحابة (ج5 و 6). بیروت: دار الفکر.
ابن سعد، محمد. (بیتا). الطبقات الکبرى (ج14). بیروت: دار صادر.
ابن فارس، احمد. (1404ق). معجم مقاییس اللغة (ج3). قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
ابن هشام، عبداالله بن یوسف. (بیتا). السیرة النبویة (ج1). بیروت: دار التراث العربی.
احسانی قمشلوئی، علی. (1400). پایاننامه کارشناسی ارشد: بررسی تطبیقی اشتغال زنان در اسلام و مسیحیت (استاد راهنما: عباس شفیعی). دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده زن و خانواده.
باقری، شهلا. (1382). اشتغال زنان در ایران؛ درآمدی بر عوامل مؤثّر بر اشتغال زنان در چهل سال گذشته. تهران: شورای فرهنگی -اجتماعی زنان.
تاجیک، بنتالهدی. (1391). اشتغال زنان از دیدگاه اسلام. ماهنامه زمانه، شماره 23-24، صص 91-93.
رشید، رضا محمّد. (1414ق). تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار (ج2). بیروت: دار المعرفه.
روزبهانی، مهین. (1378). پایاننامه اشتغال زن از منظر قرآن و حدیث (کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، استاد راهنما: جعفر نکونام). اراک: دانشگاه آزاد اسلامی اراک.
صدوق، محمد بن حسین، ابن بابویه. (1367). من لا یحضره الفقیه (ج4، مترجم: علیاکبر غفاری). تهران: نشر صدوق.
صدوق، محمد بن حسین، ابن بابویه. (1413ق). من لا یحضره الفقیه (ج1 و 3). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طاهرینیا، احمد. (1389). حضور زن در عرصههای اجتماعی -اقتصادی از نگاه آیات و روایات. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی&.
علینژاد، ایلناز؛ صالحی، سیدمهدی و نیکخواه سرنقی، رضا. (1396). بررسی جایگاه زن در اخلاق اسلامی با تأکید بر حق حضانت و اشتغال زنان در حقوق اسلام و بشر. پژوهشهای اخلاقی، شماره 30، صص 161-174.
قرشى، سیدعلىاکبر. (1371). قاموس قرآن (ج6). تهران: دار الکتب الإسلامیة.
قرطبى، محمد بن احمد. (1364). الجامع لأحکام القرآن (ج2). تهران: انتشارات ناصرخسرو.
قرهباغیان، مرتضى. (1376). فرهنگ اقتصادى و بازرگانى (چاپ دوم). تهران: رسا.
کلینى، محمد بن یعقوب. (1407ق). الکافی (ج5، محقق و مصحح: علیاکبر غفارى). قم: دارالکتاب الاسلامیه.
مجلسی، محمّدباقر. (1403ق). بحارالانوار (ج1، 22، 81، 90 و 101). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
مریدی، سیاوش؛ نوروزی، علیرضا. (1373). فرهنگ اقتصادی. تهران: پیشبرد.
معین، محمد. (1375). فرهنگ فارسی. تهران: امیرکبیر.
مهدویان، طاهره. (1395). پایاننامهکارشناسی ارشد: چالشهای اخلاقی اشتغال زنان در خانواده و راهکارهای آن از دیدگاه اسلام (استاد راهنما: محمدجواد فلاح، استاد مشاور: صادق گلستانی). قم: دانشگاه معارف اسلامی.
نواصر، فاطمه. (1398). بررسی حقوقی اشتغال زن در حقوق بینالملل. تهران: انتشارات فرزانگان دانشگاه.
واعظی، محمدجواد. (1390). وضعیت زن در عصر اسلامی (نیم قرن اول هجری). قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی&.
حسینی خان به بن, سیداصغر. (1403). کاوشی در اشتغال زنان از دیدگاه قرآن و روایات. مطالعات علوم قرآن, 5(3), 102-129. doi: 10.22081/jqss.2024.66269.1255
MLA
سیداصغر حسینی خان به بن. "کاوشی در اشتغال زنان از دیدگاه قرآن و روایات". مطالعات علوم قرآن, 5, 3, 1403, 102-129. doi: 10.22081/jqss.2024.66269.1255
HARVARD
حسینی خان به بن, سیداصغر. (1403). 'کاوشی در اشتغال زنان از دیدگاه قرآن و روایات', مطالعات علوم قرآن, 5(3), pp. 102-129. doi: 10.22081/jqss.2024.66269.1255
VANCOUVER
حسینی خان به بن, سیداصغر. کاوشی در اشتغال زنان از دیدگاه قرآن و روایات. مطالعات علوم قرآن, 1403; 5(3): 102-129. doi: 10.22081/jqss.2024.66269.1255