نظریه اقامه قرآن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدیر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

چکیده

بسیاری از آموزه‌های قرآن به اقامه جامعه‌‌ای توحیدی اختصاص دارد و آفرینش را در تکوین و تشریع تحت قیمومت خدای یگانه می‌‌داند؛ در حقیقت قرآن قیم جامعه و هادی آن به بااستقامت‌‌ترین سنن است؛‏ زیرا آموزه‌‌های تربیتی، اجتماعى، اقتصادى و سیاسى آن، خالى از ابهام، خرافات و افراط و تفریط و برخوردار از ویژگی همسویی ظاهر و باطن، عقیده و عمل و هماهنگی با کل آفرینش است. با این همه نوع رویارویی جوامع اسلامی با قرآن، دستیابی به ثواب و پاداش الهی و بهره‌گیری عملی حداقلی است و اقامه جامعه توحیدی را با مشکل روبرو ساخته است. می‌‌توان یکی از مسائل مهم امروز جوامع اسلامی را اهتمام ندادن به اقامه قرآن به معنای ضعف التزام به بینش‌‌ها، گرایش‌‌ها و کنش‌‌های قرآنی دانست. این مقاله با روش کتابخانه‌‌ای و تحلیلی و با هدف تمهیدگری برای تحقق مرجعیت قرآن، پس از بیان مفاهیم، دلایل و اهداف اقامه قرآن، قلمروی آن را تبیین کرده، به این نتیجه‌ رسیده است که جامعه اسلامی مکلف به اقامه قرآن با همه تشریعات و دستورهای آن با هدف تحقق هویت اسلامی است. همچنین فلسفه اقامه قرآن در هدایت تشریعی بشر همسویی با فلسفه آفرینش هستی، رشد و تکامل انسان است و قلمروی اقامه قرآن کریم تابعی از قلمروی مأموریت آن است؛ به این معنا که بیان امور دینی و ارزش‌های اخروی به معنای اختصاص هدایتگری قرآن به آن ارزش‌ها نیست، بلکه سامان‌دادن به فرهنگ، اقتصاد، سیاست و قضاوت جامعه بر اساس عدالت از حوزه‌های هدایتی قرآن کریم است.
 

کلیدواژه‌ها


  1. * قرآن کریم.

    ** نهج البلاغه.

    1. آلوسی، سیدمحمود. (1415ق). روح المعانی فی التفسیر القرآن (ج7، 8). بیروت: دارالکتب العلمیه‏.
    2. ابن عاشور، محمد بن طاهر. (بی‌تا). التحریر و التنویر (ج5، 25). بی‌جا: بی‌نا.
    3. ابن‌کثیر دمشقى اسماعیل بن عمرو. (1419ق). تفسیر القرآن العظیم (ابن کثیر) (ج4). بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلى بیضون.
    4. ابن‌منظور، محمدبن مکرم. (1405ق). لسان العرب (ج12). قم: نشر ادب الحوزه.
    5. ابوالفتوح رازی، حسین بن على. (1408ق)‏. روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن (ج7). بنیاد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس رضوى مشهد‏.
    6. ابوعبیده معمر بن مثن. (1381ق). مجازالقرآن (ج‏1). قاهره: مکتبة الخانج‏.
    7. ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد بن ابراهیم. (1422ق). ‏الکشف و البیان عن تفسیر القرآن (ج4). ‏بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    8. جمعی از نویسندگان. (1398). مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه علامه مصباح یزدی. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی&.
    9. جوادی آملی، عبدالله. (1398). تسنیم (ج10). قم: مرکز نشر اسراء.
    10. حجازى محمد محمود. (1413ق). التفسیر الواضح (ج1). بیروت: دارالجیل الجدید.
    11. خمینی، روح الله. (1394). آداب الصلاة. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی&.
    12. خوئی، سیدابوالقاسم. (بی‌تا). البیان فى تفسیر القرآن. بی‌جا: بی‌نا.
    13. راغب اصفهانى، حسین. (1412ق). ‏المفردات فی غریب القرآن‏. بیروت: دارالعلم.
    14. زمشخری، محمود. (1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل (ج1). بیروت: دار الکتاب العربی‏.
    15. سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله. (1419ق). ارشاد الاذهان الى تفسیر القرآن. بیروت:‏ دار التعارف للمطبوعات‏.
    16. سبزوارى، محمد. (1406ق). الجدید فی تفسیر القرآن المجید (ج5). بیروت: دار التعارف‏‏.
    17. سورآبادى، ابوبکر عتیق بن محمد. (1380). تفسیر سورآبادى (ج1).‏ تهران: فرهنگ نشر نو.
    18. سیوطی، جلال‌الدین. (1404ق). الدر المنثور فى تفسیر المأثور (ج2). قم: کتابخانه آیت‌الله مرعشى نجفى‏.
    19. صادقى تهرانى، محمد. (1419ق). البلاغ فى تفسیر القرآن بالقرآن‏. قم: مؤلف.
    20. صدر، سیدمحمدباقر. (1428ق). ومضات. قم: مرکز االبحاث و الدراسات التخصصیه للشهید الصدر.
    21. طباطبایى، سیدمحمدحسین. (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن (ج2، 6، 7، 11، 13، 18، 20). قم: دفتر انتشارات اسلامى.
    22. طبرسى، فضل بن حسن. (1372).‏ مجمع البیان فی تفسیر القرآن (ج2، 3، 5، 6، 10). تهران: انتشارات ناصر خسرو.
    23. طوسى، محمد بن حسن. (بی‌تا). التبیان فی تفسیر القرآن(ج1، 9). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    24. فاضل لنکرانی، محمد. (1383). القواعد الفقهیه. مرکز فقه الأئمة الأطهار(ع).
    25. قاسمى، محمد جمال‌الدین. (1418ق). محاسن التاویل ‏(ج4).‏ بیروت‏: دار الکتب العلمیه‏.
    26. مراغى، احمد بن مصطفى. (بی‌تا). ‏تفسیر المراغى (ج4، 6، 25). بیروت: داراحیاء التراث العربى‏.
    27. موسوى سبزوارى، سیدعبدالاعلى‏. (1409ق). مواهب الرحمان فی تفسیر القرآن (ج8). بیروت: موسسه اهل بیت(ع).
    28. نراقی، احمد. (1375). عوائد الایام. قم: بوستان کتاب.
    29. هلالی، سلیم بن قیس. (1405ق). کتاب سلیم (ج2). قم: الهادی.
  • تاریخ دریافت: 01 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 07 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 15 شهریور 1404
  • تاریخ انتشار: 09 مهر 1404