برجستهترین هدف نزول قرآن کریم برای جهانیان، هدایت ایشان به شیوه صحیح زندگی و به بیانی دیگر تربیت صحیح افراد است. قرآن کریم، بهعنوان مهمترین کتاب تربیتی بشر، چنین هدفی را در مدت 23 سال نبوت پیامبر اکرم| و به شکلهای گوناگون دنبال کرده است. پژوهش پیشرو تلاش بر آن دارد که با روش توصیفی- تحلیلی مهمترین شکلهای بیان نکات تربیتی که در قرآن از آن استفاده شده است را تبیین کرده و نمونهای از آنها را در سوره مبارکه حجرات که بهعنوان سورهای اخلاقی-تربیتی در قرآن شناخته میشود نشان دهد، تا مخاطب بتواند با این روشها و بیان قرآنی آنها بهتر آشنا گردد. قرآن کریم برای بیان نکات تربیتی شیوههای متعددی دارد که شیوههای اصلی آن هفت روش است که عبارتند از: 1. تذکر و یادآوری؛ 2. موعظه و نصیحت؛ 3. تشویق و تنبیه؛ 4. تحریک عواطف؛ 5. امر و نهی؛ 6. ارائه الگو و 7. قصهگویی. این موارد در پژوهش حاضر با توجه به سوره مبارکه حجرات مورد بررسی قرار گرفتهاند.
بلاغی، صدرالدین. (۱۳۸۰). قصص قرآن. تهران: امیرکبیر.
بناری، علی همت. (1383). تعامل فقه و تربیت. قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی&.
پورموسوی، سیداحمد؛ ناصری کریموند، امانالله. (1399). عوامل تربیت در قران کریم از دیدگاه استاد قرائتی در تفسیر نور. پویش در آموزش علوم انسانی، 5(20)، صص 75-89.
یوسفی مقدم (نویسنده مسئول), عرفان, & علیمحمدی, محمد. (1402). روششناسی بیان نکات تربیتی در قرآن با تأکید بر سوره مبارکه حجرات. مطالعات علوم قرآن, 5(1), 154-181. doi: 10.22081/jqss.2023.65522.1238
MLA
عرفان یوسفی مقدم (نویسنده مسئول); محمد علیمحمدی. "روششناسی بیان نکات تربیتی در قرآن با تأکید بر سوره مبارکه حجرات", مطالعات علوم قرآن, 5, 1, 1402, 154-181. doi: 10.22081/jqss.2023.65522.1238
HARVARD
یوسفی مقدم (نویسنده مسئول), عرفان, علیمحمدی, محمد. (1402). 'روششناسی بیان نکات تربیتی در قرآن با تأکید بر سوره مبارکه حجرات', مطالعات علوم قرآن, 5(1), pp. 154-181. doi: 10.22081/jqss.2023.65522.1238
VANCOUVER
یوسفی مقدم (نویسنده مسئول), عرفان, علیمحمدی, محمد. روششناسی بیان نکات تربیتی در قرآن با تأکید بر سوره مبارکه حجرات. مطالعات علوم قرآن, 1402; 5(1): 154-181. doi: 10.22081/jqss.2023.65522.1238