یکی از روشهای تفسیر قرآن، روش عرفانی است. برخی مفسران متقدم و متأخر در آثار خود نشان دادهاند که به این روش در تفسیر قرآن اهتمام ویژه دارند. مفسران در اینگونه روش تفسیر قرآن تلاش دارند، از آیات قرآن، نکات و لطائف عرفانی برکشند. این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانهای به بیان روششناسی دو تفسیر: تفسیر القرآن العظیم» و بیان السعادة فی مقامات العبادة و مقایسه آن دو باهم میپردازد. امام سهل بن عبدالله تستری (۲۰۰ - ۲۸۳هـ) یکی از مفسران متقدم در تفسیر خود به نام تفسیر القرآن العظیم از روش عرفانی در تفسیر آیات بهره گرفته است. وی قرآن را آیه به آیه تفسیر نکرده است، بلکه از آیات محدودی در هر سوره سخن میگوید. اما در مقابل، سلطان علیشاه گنابادی (1251- ۱۳۲۷هـ) یکی دیگر از مفسران متأخر در تفسیر خود به نام بیان السعادة فی مقامات العبادة از روش عرفانی در تفسیر آیات الهی بهره گرفته است. در این تألیف تمام سورهها و آیات قرآن کریم تفسیر شده است. علاوهبر این، تأویلات تطبیقی آیات قرآن بر اصطلاحات و آموزههای صوفیانه در این تفسیر بسیار برجسته است و در میان تفاسیر عرفانی شیعه، پدیدهای نوظهور میباشد.
کمپانی زارع، مهدی. (1390). گنابادی و تفسیر بیان السعادة. تهران: خانه کتاب.
گنابادی، سلطان محمد. (1372). تفسیر بیان السعادة فی مقامات العبادة (ج1، 2و3، مترجمان: رضا خانى و حشمتالله ریاضى). تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیامنور.
اسدی (نویسنده مسئول), میلاد, & فرزند وحی, جمال. (1402). روششناسی تفسیر القرآن العظیم و تفسیر بیان السعادة و مقایسه آن دو با هم. مطالعات علوم قرآن, 5(1), 129-153. doi: 10.22081/jqss.2023.63860.1185
MLA
میلاد اسدی (نویسنده مسئول); جمال فرزند وحی. "روششناسی تفسیر القرآن العظیم و تفسیر بیان السعادة و مقایسه آن دو با هم", مطالعات علوم قرآن, 5, 1, 1402, 129-153. doi: 10.22081/jqss.2023.63860.1185
HARVARD
اسدی (نویسنده مسئول), میلاد, فرزند وحی, جمال. (1402). 'روششناسی تفسیر القرآن العظیم و تفسیر بیان السعادة و مقایسه آن دو با هم', مطالعات علوم قرآن, 5(1), pp. 129-153. doi: 10.22081/jqss.2023.63860.1185
VANCOUVER
اسدی (نویسنده مسئول), میلاد, فرزند وحی, جمال. روششناسی تفسیر القرآن العظیم و تفسیر بیان السعادة و مقایسه آن دو با هم. مطالعات علوم قرآن, 1402; 5(1): 129-153. doi: 10.22081/jqss.2023.63860.1185