فهم معنای کلمات قرآن کریم، برای ما مسلمانان از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از کلمات قرآنی کلمه «قنوط» است. با توجه به کاربستهای قرآنی کلمه قنوط و مشتقات آن، میتوان گفت «قنوط» حالتی آمیخته با نارضایتی، غم و اندوه شدید و افراط در غم و یأس خارج از حد طبیعی است. این حالت بیشتر در امور دنیوی، ناشکری و خستگی و ملال طبع و ناآرامی پیش میآیدو منشأ آن، عواملی است همچون دستنیافتن به شرایط مورد انتظار، محرومیت از منافع شخصی، سوء ظن به خدا، ولیّ حمید ندانستن خدا، غفلت از رحمت خدا، چشمدوختن به نعمت و فراموشکردن منعم، احساس مورد رحم واقع نشدن، درحالیکه بهشدت به آن رحم نیازمند است و توجه انحصاری به اسباب عادی عالم خلقت. این عوامل باعث میشود که حالت قنوط بهطور معمول در انسان ایجاد گردد. این پژوهش به روش کتابخانهای و توصیفی - تحلیلی به روش میدان معنایی ایزوتسو به بررسی این کلمه میپردازد. تاکنون درباره کلمه «قنوط» به این روش پژوهشی انجام نشده است.
رکابیان، رشید. (1400). نقش سیاسی رجاء و قنوط در اندیشه سیاسیاسلام با تأکید بر اندیشه امام خمینی&. پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی، شماره 16، صص 106-127.
زاید المطیری، هیا؛ النصیرات، جهاد. (2019م). دلالة اللفظ قنط فی القرآن الکریم. دراسات علوم الشریعة والقانون، المجلد 46 - العدد 1، صص 689-700.
ساکی، سارا؛ مروتی، سهراب. (1393). ناامیدی و پیامدهای آن در قرآن و حدیث. بینات، شماره 84، صص 163-184.
سلطان علىشاه، محمد. (1408ق). بیان السعادة فی مقامات العبادة (ج2، چاپ دوم). بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
سمرقندى، نصر بن محمد. (1416ق). بحر العلوم (ج2، 3). بیروت: دار الفکر.
شریعتی، غلاممحمد؛ سعیدیروشن، محمدباقر. (1394). رابطه معناشناسی زبانی و تفسیر قرآن به قرآن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی. مجله قرآن شناخت، 7(14)، صص 5-24.
صاحب بن عباد، اسماعیل بن عباد. (1414ق). المحیط فی اللغة (ج5). بیروت: عالم الکتاب.
سیدعزیزی, نیلوفر. (1402). معنای «قنوط» در قرآن براساس معناشناسی همزمانی در میدان معنایی ایزوتسو. مطالعات علوم قرآن, 5(1), 69-95. doi: 10.22081/jqss.2023.66518.1258
MLA
نیلوفر سیدعزیزی. "معنای «قنوط» در قرآن براساس معناشناسی همزمانی در میدان معنایی ایزوتسو", مطالعات علوم قرآن, 5, 1, 1402, 69-95. doi: 10.22081/jqss.2023.66518.1258
HARVARD
سیدعزیزی, نیلوفر. (1402). 'معنای «قنوط» در قرآن براساس معناشناسی همزمانی در میدان معنایی ایزوتسو', مطالعات علوم قرآن, 5(1), pp. 69-95. doi: 10.22081/jqss.2023.66518.1258
VANCOUVER
سیدعزیزی, نیلوفر. معنای «قنوط» در قرآن براساس معناشناسی همزمانی در میدان معنایی ایزوتسو. مطالعات علوم قرآن, 1402; 5(1): 69-95. doi: 10.22081/jqss.2023.66518.1258