آخرتباوری از موضوعاتی مهمی است که قرآن بعد از توحید به آن پرداخته است. اعتقاد به آخرت و جهان ابدی امری فطری است که خداوند در نهاد انسان قرار داده است که باور به آن در تمام شئون زندگی انسان تأثیرگذار است. چنین باوری موجب شناخت صحیح دنیا میشود و درنتیجه زمینه استفاده حداکثری از ظرفیتهای حیات دنیوی برای رسیدن به حیات برتر اخروی را فراهم مینماید. باور به وجود جهان پس از مرگ (جهانی ابدی که انسان به پاداش و کیفر اعمال دنیوی خود میرسد)، باعث تعدیل غرایز طبیعی و مهار طغیانهای نفسانی میشود. افزون بر این، موجب تقویت انگیزه انسان مؤمن در جهاد در راه خدا میشود تا در دفاع از عقاید و ارزشهای متعالی تا پای جان بایستد. آیات قرآن جهاد در راه خدا با جان و مال را از لوازم ایمان واقعی به خداوند و روز رستاخیز شمردهاند و بارها از مؤمنانی سخن گفتهاند که با اعتقاد به آن، از جان و مالشان درراه خدا میگذرند و سختیها و مصائب را به جان میخرند. این مقاله درصدد پاسخگویی به این پرسش است که از نگاه قرآن کریم، آخرتباوری چه نقشی در تحکیم و تقویت مقاومت و ایستادگی در برابر هجمه ظلمتاندیشان دارد که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با گردآوری دادهها با رجوع به منابع تفسیری به تأثیر آخرتگرایی در بینش، انگیزش و کنش مؤمنان در قلمرو مقاومت اسلامی پرداخته است.
1. آلوسى، محمود. (1415ق). روح المعانى فى تفسیر القرآنالعظیم (محقق: على عبدالبارى عطیة). بیروت: دار الکتب العلمیه.
2. ابنشعبه حرانى، حسن بن على. (1363). تحف العقول (محقق: علىاکبر غفارى). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
3. ابنمنظور، محمد بن مکرم. (1414ق). لسان العرب (چاپ سوم). بیروت: دار صادر.
4. ابنعاشور، محمد بن طاهر. (1420ق). التحریر و التنویر. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
5. ابنفارس، احمد. (1404ق). معجم مقاییس اللغه (محقق و مصحح: عبدالسلام محمد هارون). قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
6. ابوالفتوح رازى، حسین بن على. (1408ق). روض الجنان و روح الجنان فى تفسیر القرآن (محقق: محمدجعفر یاحقى و محمدمهدى ناصح). مشهد: بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى.
7. بحرانى، هاشم بن سلیمان. (1415ق). البرهان فی تفسیر القرآن. قم: مؤسسة البعثة.