این پژوهش در پی روشی برای افزایش تأثیر پیام بر مخاطب و در نتیجه تغییر رفتار اوست. گرایشها و تمایلاتی در انسان وجود دارد که هرکدام انسان را به رفتاری مناسب با خود سوق میدهد؛ مثلاً میل به اکتشاف و کسب علم، او را به فراگیری بیشتر فرا میخواند؛ اما راحتطلبی یا گرایش به ثروتاندوزی او را به رفتار دیگری میکشاند که از علمآموزی باز میدارد؛ بنابراین بسیاری از آیات و روایات و بهطورکلی پیامهایی که با هدف اصلاح رفتار بیان میشوند، چه بسا مخاطب آن را مخالف تمایلات و گرایشهای درونی خود به حساب آورد؛ ازاینرو آن را نپذیرد. این پژوهش در پی یافتن روشی است که مخاطب چنین پیامهایی را موافق تمایلات خود به حساب آورد و در نتیجه انگیزه انجام آن رفتار را در او ایجاد و یا تقویت کند. بهکارگیری این روش به مبلِّغان، گویندگان و نویسندگان و همه مربیان کمک میکند تا پیامهای خود را با شناخت گرایشهای انسان، با شیوهای که برای مخاطب جذابتر و مؤثرتر باشد، بیان کنند. این نوشتار با رویکرد توصیفی- تحلیلی، با بررسی آیات قرآن و روایات، روشهای تأثیرگذاری بر مخاطب و تغییر رفتار او را بررسی کرده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد: «هماهنگکردن پیام با حب ذات» بهترین شیوه تغییر گرایش و در نتیجه تغییر رفتار است. بر این پایه، محتوا باید بهگونهای بیان شود که مخاطب با شنیدن پیام نه تنها احساس نکند آنچه از او میخواهند برخلاف میل اوست، بلکه احساس کند محتوای پیام همسو و موافق با تمایلات و گرایشهای اوست.
علیپور, عباس , سالاری فر, محمدرضا و غلامعلی, احمد . (1404). نقش هماهنگی پیام با حب ذات در تأثیرگذاری آن در تغییر رفتار مخاطب براساس دادههای قرآن. مطالعات علوم قرآن, 7(3), 38-62. doi: 10.22081/jqss.2025.72641.1397
MLA
علیپور, عباس , , سالاری فر, محمدرضا , و غلامعلی, احمد . "نقش هماهنگی پیام با حب ذات در تأثیرگذاری آن در تغییر رفتار مخاطب براساس دادههای قرآن", مطالعات علوم قرآن, 7, 3, 1404, 38-62. doi: 10.22081/jqss.2025.72641.1397
HARVARD
علیپور, عباس, سالاری فر, محمدرضا, غلامعلی, احمد. (1404). 'نقش هماهنگی پیام با حب ذات در تأثیرگذاری آن در تغییر رفتار مخاطب براساس دادههای قرآن', مطالعات علوم قرآن, 7(3), pp. 38-62. doi: 10.22081/jqss.2025.72641.1397
CHICAGO
عباس علیپور , محمدرضا سالاری فر و احمد غلامعلی, "نقش هماهنگی پیام با حب ذات در تأثیرگذاری آن در تغییر رفتار مخاطب براساس دادههای قرآن," مطالعات علوم قرآن, 7 3 (1404): 38-62, doi: 10.22081/jqss.2025.72641.1397
VANCOUVER
علیپور, عباس, سالاری فر, محمدرضا, غلامعلی, احمد. نقش هماهنگی پیام با حب ذات در تأثیرگذاری آن در تغییر رفتار مخاطب براساس دادههای قرآن. مطالعات علوم قرآن, 1404; 7(3): 38-62. doi: 10.22081/jqss.2025.72641.1397