بررسی افعال حرکتی در سوره فتح بر اساس نظریه تالمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 زبان و ادبیات عربی،دانشکده ادبیات،دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران.

2 گروه زبان وادبیات عربی خوارزمی دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی تهران ایران.

3 گروه زبان و ادبیات عربی،دانشکده ادبیات، دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران.

چکیده

زبان‌شناسی شناختی، در فهم قرآن کریم دریچه‌های نوین می‌گشاید. قرآن کریم برای فهم بهتر بشر نسبت به امور انتزاعی، از افعال حرکتی در آیات خود بهره برده است. رویکرد زبان‌شناسانه به موضوعات قرآن کریم، باعث دستیابی به مسائلی می‌شود که در مطالعات سنتی به آنها پرداخته نشده است. ازجمله رویکرد‌های زبان‌شناسانه بررسی افعال حرکتی در قرآن کریم براساس نظریه افعال حرکتی لئونارد تالمی است که به دید عمیق‌تر و درک بهتر آیات قرآن منجر می‌شود. تالمی رویداد حرکتی را حالتی می‌داند که دارای حرکت و توالی موقعیت‌های مکانی مختلف است. پژوهش پیش‌رو، به بررسی افعال حرکتی در سوره فتح براساس نظریه حرکتی تالمی با روش توصیفی - تحلیلی پرداخته است و واژه‌های دارای حرکت و مؤلفه‌های حرکتی آنها را بررسی می‌کند. یافته‌ها حاکی از این است که در سوره فتح، انواع افعال حرکتی به منظور مفهوم‌سازی امور انتزاعی مثل فتح، سکینه، أجر، شطأ استفاده شده و انواع مفاهیم معنایی حرکت در سوره فتح بازنمایی شده است که سوره فتح دارای ۷۷ درصد افعال حرکتی انتقالی، ۱۷ درصد افعال حرکت خودشامل ‌‌و ۶ درصد افعال ایستا است. اما در این میان، افعال حرکتی انتقالی جهت‌محور از جمله افعال أنزل و أدخل نسبت بیشتری بر دیگر افعال حرکتی دارد و به همین علت، این افعال با محتوای سوره فتح به‌طور کامل همسویی دارند و نمایانگر بزرگی و عظمت عذاب‌ها و نعمت‌های الهی هستند.

کلیدواژه‌ها


  1. * قرآن کریم

    1. ابن فارس، احمد. (۱۴۰۴ق).معجم مقاییس اللغة(ج3، 4). ‌‌قم: مکتبة الإعلام الإسلامی.
    2. ابن منظور، محمد بن کرم. (۱۴۱۴ق). ‌‌لسان العرب (ج11، چاپ سوم). بیروت: دار صادر.
    3. ابوالحسنی چیمه، زهرا. (۱۳۹۰). نمود انواع واژگانی در افعال فارسی. مجله ادب فارسی دانشگاه تهران. دوره ۱. شماره ۶، صص ۱۰۱- ۱۲۰.
    4. ابوزید، نصر حامد. (۱۳۸۰ق). معانی متن‌پژوهشی در علوم قرآن (مترجم: مرتضی کریمی‌نیا). تهران: انتشارات طرح نو.
    5. ازکیا، ندا؛ ساسانی، فرهاد؛ افراشی، آزیتا. (۱۳۹۴). واژگانی شدگی چهارچوبی برای تبیین فعل غیرساده حرکتی در زبان فارسی. زبان‌پژوهی. سال هفتم، شماره ۱۴، صص ۳۱- ۵۷.
    6. اسودی، علی. (۱۴۰۰). بررسی تصویرپردازی افعال حرکتی در سوره مبارکه شعراء. فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی. سال ششم، 4(24)، صص ۱۳۵- ۱۵۲.
    7. اسودی، علی؛ مظفری، سودابه؛ برزگرپش، کبری. (۱۴۰۱). تحلیل شناختی عنصر حرکت در سوره کهف براساس نظریه تالمی. فصلنامه زبان‌پژوهی. دانشگاه الزهرا، سال چهاردهم، شماره ۴۲، صص ۶۹ -۹۵.
    8. باقری، علی اکبر؛ محرابی کالی، منیره. (۱۳۹۲). طرح‌واره چرخشی در غزلیات سعدی و حافظ. فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادبی. سال ششم، شماره ۲۳، صص ۱۲۵- ۱۴۸.
    9. بهروزی، زهره؛ بلاوی، رسول؛ خضری، علی. (۱۳۹۹). تحلیل کاربست فعل حرکتی أنزل در قرآن بر مبنای نظریه زبان‌شناختی تالمی. مجله پژوهش‌های ادبی قرآنی. سال هشتم، شماره۱، صص ۱ -۲۴.
    10. حق‌بین، فریده. (۱۳۹۵). زبان‌شناسی ادیان مذاهب و عرفان، دانشنامه جهان اسلام. شماره۲۱، صص ۲۲۶- ۲۳۹.
    11. دادپور، نادیا؛ ابن رسول، سیدمحمدرضا؛ رضایی، حدائق. )۱۳۹۶). افعال الحرکة فی القرآن الکریم من واجهة اللسانیات الادراکیة أتى، نموذجا. مجلة دراسات فی اللغة العربیة و آدابها. السنة الثامنة، العدد السادس و عشرون، صص ۴۳- ۶۲.
    12. داود، محمد. ‌‌)۲۰۰۲م). ‌‌الدلالة والحرکة دراسة لأفعال الحرکة فی العربیة المعاصرة فی إطار المنهج الحدیثة. قاهره: دار غریب.
    13. راسخ مهند، محمد. )۱۳۹۳). درآمدی بر زبان‌شناسی شناختی نظریهها و مفاهیم. ‌‌تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی سمت.
    14. سلیمان الجبور، فادی صعود. (بی‌تا(. فعل إستوی فی القرآن الکریم. ‌‌دراسة لغویة عقدیة دلالیة، صص ١-٩.
    15. صفوی، کوروش. )۱۳۸۷). درآمدی بر معناشناسی. ‌‌تهران: انتشارات سوره مهر.
    16. طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1417ق). ‌‌المیزان فى تفسیر القرآن‏ (ج18). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
    17. فتاحی‌زاده، فتحیه؛ حبیبی، فاطمه. )۱۳۹۹). بازنمود رویداد حرکتی فعل ذهب در قرآن کریم. ‌‌رویکردی شناختی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال چهارم، شماره ۳، صص ۹۳- ۱۱۸.
    18. فراهیدی، عبدالرحمان خلیل بن احمد. )۱۴۱۰ق). ‌‌کتاب العین، (ج۴، چاپ دوم). قم: انتشارات هجرت.
    19. قائمی‌نیا، علیرضا. )۱۳۹۰). معناشناسی شناختی قرآن. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    20. گلفام، ارسلان؛ افراشی، آزیتا و مقدم، غزال. )۱۳۹۲). مفهوم‌سازی حرکت بسیط زبان فارسی رویکردی شناختی. فصلنامه مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران، دانشگاه رازی. سال یکم، شماره ۳، صص ۱۰۳ -۱۲۲.
    21. محمدزاده، فریده؛ عربی، نسیم؛ معارف، مجید؛ زرسازان، عاطفه. )۱۳۹۹). معناشناسی واژه فتح با تأکید بر سوره فتح. ‌‌دو فصلنامه کتاب قیم. ‌‌سال دهم، شماره ۲۳، صص ۷-۲۵.
    22. محمدقاسمی، حمید. (1387). جلوه‌هایی از هنر تصویرآفرینی در قرآن. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
    23. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران. (1387). تفسیر نمونه (ج۲۲). تهران: ‌‌دارالکتب الاسلامیة.
    24. میرخالقداد، فاطمه؛ حسومی، ولی الله. (1397). تحلیل کارکرد افعال حرکتی در قرآن کریم با رویکرد شناختی. مطالعات قرآن و حدیث. ‌‌شماره ۲۴، صص ۱۰۳- ۱۳۳.
    25. ناظمیان، هومن؛ اسودی، علی؛ مختاری، الهه. (1401). تحلیل شناختی افعال حرکتی اجرام آسمانی در قرآن کریم براساس نظریه تالمی. ‌‌پژوهشهای ادبی قرآنی. ‌‌دوره ۱۰، شماره ۴، صص ۳۹- ۵۸.
    26. واعظی، هنگامه؛ نوعی هشجین، معراج؛ رضی‌نژاد، محمد. (1395). بازنمود مفاهیم معنایی در افعال حرکتی زبان ترکی آذری براساس نظریه تالمی. دو فصلنامه زبان‌شناسی گویش‌های ایرانی. سال اول، شماره ۲، صص ۱۰۲ -۱۲۱.
    27. ولایتی، مریم؛ مشکین‌فام، بتول. (1389). نقش عنصر حرکت در حیات‌بخشی به تصاویر قرآنی و بررسی آن در جزهای ۲۸ و ۲۹ قرآن کریم. ‌‌تحقیقات علوم قرآن و حدیث. سال هفتم، شماره ١ صص ۱۰۵-۱۳۸.
    28. talmy, leonard 1972, semantic structures, in English and Atsugewi, doctoral dissertation, university of California, Berkeley, USA.
    29. talmy, leonard 2000, toward a cognitive semantics, London, Asco typesetters.