برای مرجعیت منبع جامع و خطاناپذیر قرآن، در علوم انسانی، میتوان با مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی زمینههای اولیه را فراهم کرد و با توجه به تفاوت روششناسی تحقیق در علوم انسانی با روششناسی تحقیق در قرآن کریم، لازم است یک روششناسی مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی برای ارتباط معرفتی میان این دو عرضه شود. برای رسیدن به این هدف، باید با توجه به روششناسی متفاوت علوم انسانی موجود و مطالعات قرآنی، روشهایی که میتوان بهوسیله آن روشها، ارتباط معرفتی میان دادههای علوم انسانی موجود و دادههای قرآنی ایجاد کرد، مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت روش مطلوب عرضه شود. روشهایی همچون «کشف و استنباط»، «تأیید و تکمیل»، «داوری و تهذیب»، «تکیه بر پیشفرضهای قرآنی برای تأسیس علوم انسانی دینی»، «فرضیهانگاری تعالیم قرآن» و «تأثیر غیرمستقیم و عدممداخله» و «تولید علوم انسانی با پشتوانه تعالیم بنیادی قرآن بهمثابه مفروضات نظری» قابل عرضه است، اما هیچیک از این روشها کامل نبوده و از وجاهت لازم برخوردار نیست. بر این اساس این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی، به این پرسش پاسخ خواهد داد که مرجعیت علمی قرآن در عرصه مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی با چه روشی امکانپذیر است؟ نتیجه و دستاورد این تحقیق، عرضه روشی مستدل و قابل قبول برای مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی است.
صاعد رازی, محمد حسین . (1403). روششناسی مرجعیت علمی قرآن در مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی. مطالعات علوم قرآن, 6(2), 7-32. doi: 10.22081/jqss.2025.70233.1338
MLA
صاعد رازی, محمد حسین . "روششناسی مرجعیت علمی قرآن در مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی", مطالعات علوم قرآن, 6, 2, 1403, 7-32. doi: 10.22081/jqss.2025.70233.1338
HARVARD
صاعد رازی, محمد حسین. (1403). 'روششناسی مرجعیت علمی قرآن در مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی', مطالعات علوم قرآن, 6(2), pp. 7-32. doi: 10.22081/jqss.2025.70233.1338
CHICAGO
محمد حسین صاعد رازی, "روششناسی مرجعیت علمی قرآن در مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی," مطالعات علوم قرآن, 6 2 (1403): 7-32, doi: 10.22081/jqss.2025.70233.1338
VANCOUVER
صاعد رازی, محمد حسین. روششناسی مرجعیت علمی قرآن در مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی. مطالعات علوم قرآن, 1403; 6(2): 7-32. doi: 10.22081/jqss.2025.70233.1338