از مسائل مهم در مرجعیت علمی قرآن، به معنای اثرگذاری آن در یک حوزه دانشی، بررسی مبانی آن است. مراد از «مبانی مرجعیت علمی قرآن» آن دسته آموزهها و قضایایی در حوزههای مختلفی نظیر انسانشناسی، معرفتشناسی، علوم قرآن و ... است که اثبات و پذیرش مرجعیت علمی قرآن بر آنها استوار است، بهشکلی که انکار آنها به انکار مرجعیت علمی قرآن میانجامد و آن را بیاعتبار میسازد. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی مبانی قرآنشناختی مرجعیت علمی قرآن در کلام و فلسفه اسلامی میپردازد و به این پرسش پاسخ میدهد که پذیرش مرجعیت علمی قرآن در عرصه کلام و فلسفه اسلامی بر چه باورهایی درباره خود قرآن استوار است. براساس یافتهها و دستاوردهای این پژوهش، مبانی قرآنشناختی مرجعیت علمی قرآن، در دو دسته مبانی ناظر به وجود و حقیقت قرآن نظیر اصالت و حقانیت، حیات، جاودانگی و جهانشمولی، جامعیت و قلمرو مشترک، ساختار چندمعنایی قرآن و مبانی ناظر به زبان و معرفت قرآن نظیر فهمپذیری و تفسیر، معرفتبخشی و واقعنمایی، جواز و اعتبار معرفت عقلی و فلسفی قرآن جای گرفته و اثبات میشوند.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. بیروت: دار الشامیه.
رضایی اصفهانی، محمدعلی. (1396). مرجعیت علمى قرآن کریم. نرم افزار کنگره بینالمللی قرآن و علوم انسانی، مجموعه مقالات روششناسى قرآن و علوم انسانى. صص 1-13.
سادات فخر، سیدعلی. (1398). درآمدی بر مبانی علوم قرآنی مرجعیت علمی قرآن از دیدگاه آیت الله معرفت. مطالعات علوم قرآن. ش1، صص 89-111.
سعیدی روشن، محمدباقر. (1391). تحلیل زبان قرآن و روشهای فهم آن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سعیدیروشن، محمدباقر. (1389). زبان قرآن و مسائل آن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سیوطی، جلالالدین. (1421ق). الاتقان فی علوم القرآن (ج2). بیروت: دار الکتاب العربی.
طوسی، محمدحسن؛ عالمی، عبدالرئوف. (1396). رابطه مرجعیت علمى قرآن با جهانى، جاودانگى و جامعیت قرآن، نرم افزار کنگره بینالمللی قرآن و علوم انسانی، مجموعه مقالات روششناسى قرآن و علوم انسانى، صص 237-252.
عبدلی مهرجردی، حمیدرضا. (1389). تفسیر فلسفی قرآن. قم: دلیل ما.
عبودیت، عبدالرسول. (1380). درآمدى بر فلسفه اسلامى. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی&.
عظیمی، محمد شریف. (1396). چیستى و چگونگىّ مرجعیّت قرآن در علوم انسانى. نرمافزار کنگره بینالمللی قرآن و علوم انسانی، مجموعه مقالات روششناسى قرآن و علوم انسانى، صص 475-502.
عیاشی، محمد بن مسعود. (1380ق). التفسیر (2). تهران: مکتبه العلمیه الاسلامیه.
غزالی، ابوحامد. (1409ق). جواهر القرآن و درره. بیروت: دار الکتب العلمیه.
غزالی، ابوحامد. (بیتا). احیاء العلوم (ج3). بیروت: دار الکتاب العربی.
اسعدی, علیرضا . (1403). مبانی قرآنشناختی مرجعیت علمی قرآن در کلام و فلسفه اسلامی. مطالعات علوم قرآن, 5(4), 38-67. doi: 10.22081/jqss.2024.69271.1303
MLA
اسعدی, علیرضا . "مبانی قرآنشناختی مرجعیت علمی قرآن در کلام و فلسفه اسلامی", مطالعات علوم قرآن, 5, 4, 1403, 38-67. doi: 10.22081/jqss.2024.69271.1303
HARVARD
اسعدی, علیرضا. (1403). 'مبانی قرآنشناختی مرجعیت علمی قرآن در کلام و فلسفه اسلامی', مطالعات علوم قرآن, 5(4), pp. 38-67. doi: 10.22081/jqss.2024.69271.1303
CHICAGO
علیرضا اسعدی, "مبانی قرآنشناختی مرجعیت علمی قرآن در کلام و فلسفه اسلامی," مطالعات علوم قرآن, 5 4 (1403): 38-67, doi: 10.22081/jqss.2024.69271.1303
VANCOUVER
اسعدی, علیرضا. مبانی قرآنشناختی مرجعیت علمی قرآن در کلام و فلسفه اسلامی. مطالعات علوم قرآن, 1403; 5(4): 38-67. doi: 10.22081/jqss.2024.69271.1303