روایت نوح× در کتاب مقدس و قرآن کریم از جهت موضوع مشترک است؛ اما شیوه روایتگری این متون درباره نوح× به دلیل تفاوتها در درونمایه و هسته مرکزی، زمینه تفاوت روایتها در بیان ویژگیهای نوح× را فراهم کرد. متون دینی یادگشته با توجه به رهیافتهای متفاوت در گستره خداشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی به روایتگری از داستان نوح پرداختهاند و همین جهت منشأ اختلاف کتاب مقدس و قرآن کریم در روایتگری داستان نوح میباشد. در روایت قرآن کریم با محوریت توحید بهعنوان هسته مرکزی متن، روایت نوح از جهت ساختاری و محتوایی با روایت کتاب مقدس متفاوت است. در این ساختار، قوامبخش روایت نوح× در گستره فردی، پیراستگی و بیآلایشی از گناهان دینی و برگزیدگی از جانب خدا شناخته شد که این هویت در حوزه اجتماعی نقش تبشیر و انذار قوم بازنمون یافت. پژوهش حاضر با شیوه توصیفی و تحلیلی و با استفاده از اسناد کتابخانهای در بازنمایی ویژگیهای فردی و اجتماعی و منش زیسته نوح× در روایتگری کتاب مقدس و قرن کریم است. تأثیرپذیری مستقیم روایتها از درونمایه متون خود و واگرایی هرکدام از روایتها در بازشناسی هویتی نوح× از یافتههای پژوهش است.
رضازاده قزاآن، مهدی؛ شمیسا، سیروس؛ مدرسزاده، عبدالرضا و حمامی لالهزار، یونس. (1398). مقایسۀ داستان حضرت نوح× در تورات و قرآن و بازتاب آن درادبیات فارسی. فقه و تاریخ تمدّن، 5(19)، صص 8-14.
سیدقطب، ابراهیم حسین شاذلی. (1335). فی ظلال القرآن (مترجم: احمد آرام). تهران: اعلمی.
شاله، فیلیسین. (1346). تاریخ مختصر ادیان بزرگ (مترجم: منوچهر خدایار محبی). تهران: دانشگاه تهران.
شمسبخش، ناصر، مطهری، زهرا. (1398). بررسی تطبیقی داستان حضرت نوح× از نظر قرآن و کتاب مقدس. مطالعات تطبیقی قرآنپژوهی، 4(8)، صص 69-90.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1411ق). المیزان فی تفسیر القرآن (ج2). بیروت: مؤسسة اعلمی للمطبوعات.
کریمر، ساموئل. (1383). الواح سومری (مترجم: داود رسایی). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
محسنی، قاسم؛ توحیدلو، مری اکبر و دلافکار، علیرضا. (1398). تبارشناسی اسطوره در قرآن و با نگره روایت توفان نوح. پژوهشنامه قرآن و حدیث، 13(25)، صص 217-240.
هاکس، مستر. (1383). قاموس کتاب مقدس. تهران: اساطیر.
هماهی، عباس. (1385). بررسی تطبیقی داستان حضرت نوح× تا شروع توفان در قرآن و سفر پیدایش. پژوهش دینی، شماره 13، صص 51-60.
هنری هوک، سیموئل. (1372). اساطیر خاورمیانه (مترجمان: علیاصغر بهرامی و فرنگیس مزداپور). تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
هوشنگی، لیلا؛ باغستانی، اسماعیل و موسیپور، ابراهیم. (1391). درباره یهود (بنی اسرائیل، تورات، تلمود). تهران: نشر مرجع.
هولاب، رابرت. (1393). نقد در حوزه عمومی (مترجم: حسین بشیریه، چاپ هشتم). تهران: نشر نی.
ون دایک، تئون. (1383). مطالعاتی در تحلیل گفتمان از دستور متن تا گفتمانکاوی انتقادی (مترجمان: پیروز ایزدی و همکاران). تهران: مرکز مطالعات تحقیقات رسانهها.
یزدانپرست، حمید. (1384). داستان پیامبران در تورات، انجیل و قرآن و بازتاب آن در ادبیات فارسی (چاپ پنجم). تهران: نشر اطلاعات.
یورگنسن، ماریان؛ لوئیز فیلیپس. (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان (مترجم: هادی جلیلی). تهران: نشر نی.
محسنی مری, قاسم, & جمشیدی, بهرام. (1403). بررسی روایتگری نوح در قرآن کریم و کتاب مقدس. مطالعات علوم قرآن, 5(3), 131-160. doi: 10.22081/jqss.2024.68337.1283
MLA
قاسم محسنی مری; بهرام جمشیدی. "بررسی روایتگری نوح در قرآن کریم و کتاب مقدس", مطالعات علوم قرآن, 5, 3, 1403, 131-160. doi: 10.22081/jqss.2024.68337.1283
HARVARD
محسنی مری, قاسم, جمشیدی, بهرام. (1403). 'بررسی روایتگری نوح در قرآن کریم و کتاب مقدس', مطالعات علوم قرآن, 5(3), pp. 131-160. doi: 10.22081/jqss.2024.68337.1283
VANCOUVER
محسنی مری, قاسم, جمشیدی, بهرام. بررسی روایتگری نوح در قرآن کریم و کتاب مقدس. مطالعات علوم قرآن, 1403; 5(3): 131-160. doi: 10.22081/jqss.2024.68337.1283