استادیار ، علوم قرآن و حدیث، حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
10.22081/jqss.2024.65652.1248
چکیده
بینش توحیدی در جایگاه بنیادیترین مفهوم نظری، آثار سازندهای در ساحات گوناگون زندگی دارد و نبود آن، باعث پیامدهای زیانباری خواهد شد. نظر به اهمیت و جایگاه والای این مفهوم، پژوهش حاضر درصدد است با معرفی این بینش بهعنوان مفهومی بنیادی و بسیار اثرگذار، آثار آن را در ساحت تفسیر پیگیری کند. این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی، یادداشتهایی را از برگههای تفسیری آیتالله علوی سبزواری گردآوری کرده و با توصیف و تحلیل آنها بدین نتیجه رسیده است که بینش توحیدی آثاری زیاد و مهم در ساحت تفسیر بر جای میگذارد و ذهن مفسر را بهسوی مهمترین مفاهیم چون «خدامحوری»، «ربوبیت توحیدی»، «اولویتمندی دین»، «ولایتمداری»، «اخلاص»، «آخرتمداری»، «معنویتمداری»، «ایمانمداری»، «حقمداری»، «تقدس الفاظ قرآن» و ... گرا میدهد.
حیدری، اعظم. (1395). نقش بینش توحیدی در کسب فضایل اخلاقی بر اساس آیات قرآن کریم (راهنما: سکینه آخوند). قم: دانشگاه علوم و معارف قرآن.
خادمی، ماجدی؛ عینالله، قدسیه. (1393). چیستی ایمان از دیدگاه ملاصدرا. فلسفه دین، 11(23)، صص 289-324.
داودی جونقانی، نگین. (1398). کارکرد اندیشه توحیدی در مسئولیت پذیری در سیره و سخن علوی (اساتید راهنما: حمیدرضا سروریان و علیرضا رستمی هرانی). قم: دانشگاه حضرت معصومه÷.
ربیعی، یدالله؛ نگارش، حمید. (1395). رابطه ربوبیت توحیدی و عنایت الهی در نظام اندیشه قرآنی. تحقیقات کلامی، ش15، صص 45-60.
سعیدی، محمدمسعود. (1399). چیستی معنویت به مثابه موضوعی برای پژوهشهای تطبیقی در قرآن. پژوهشهایعقلی نوین، ش10، صص 147-170.
شریفینیا، محمدحسین. (1391). الگوهای روان درمایی یکپارچه با معرفی درمان یکپارچه توحیدی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
شوکت پورلطفی، شهلا؛ شمسیان، محمد. (1400). رابطه شیوههای فرزندپروری و دینمداری با تابآوری دانشآموزان. روانشناسی و علوم رفتاری ایران، ش27، صص 51-62.
صادقی، نبی. (1359). ابعاد جهان بینی توحیدی قرآن. قم: دارالفکر.
صدوق، محمد بن علی بن بابویه. (بیتا). التوحید (محقق: سیدهاشم حسینی طهرانی). قم: نشر اسلامی.
صدیقی، حسین. (1392). کارکردهای باور توحید عبادی در زندگی از دیدگاه آیات و روایات. فصلنامه علمی تخصصی محفل، ش11، صص 1-7.
طوبایی، محمدتقی. (1385). مروری بر جایگاه آخرتگرایی در مدیریت اسلامی و تأثیر آن در حوزه وظیفه برنامهریزی. پژوهشنامه حقوق اسلامی، ش23، صص 17-40.
کلانترزاده، فریبا. (1397). بررسی جلوههای توحید در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی. آفاق علوم انسانی، 2(16)، صص 21-34.
کوچکزاده، مریم. (1399). مفهوم آخرتگرایی، چگونگی تحقق آن در فرد و چگونگی ترویج آن در جامعه. همایش ملی قرآن و روانشناسی، دوره 1، صص 670-685.
محسنی، محمدسالم. (1400). چیستی حق بر مبنای نظریه اعتباریات علامه طباطبایی. پرتو خرد، ش21، صص 5-22.
محمدی، پهلوان؛ فقهیزاده، روحالله و منصور، عبدالهادی. (1393). مؤلفههای خدامحوری و آثار آن در زندگی از دیدگاه قرآن و روایات. اسلام و مطالعات اجتماعی، ش6، صص 2-22.
محمود، مصطفی. (1359). جهانبینی توحیدی: سفری از شک به ایمان (مترجم: محمدمهدی فولادوند). تهران: شرکت نشر البرز، پیکان.
مشایخیراد، شهابالدین. (1381). اصول تربیت از دیدگاه اسلام. روششناسی علوم انسانی. ش32، صص 50-68.
مصباح یزدی، محمدتقی. (1367). توحید. قم: شفق.
مطهری، مرتضی. (1377). مقدمهای بر جهانبینی توحیدی. تهران: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی. (1384). مجموعه آثار استاد شهید مطهری (ج3). تهران: صدرا.
معرفت، محمدهادی. (1382). تاریخ قرآن. تهران: سمت.
مؤمنی، غلامرضا. (1391). جایگاه دین در تربیت خانواده. مکاتبه و اندیشه، ش45، صص 73-64.
میرباقری، سیدمحسن. (1394). خدامحوری یا انسان محوری؟ رشد آموزش قرآن، ش48، صص 4-9.
نورمحمدی، غلامرضا. (1398). نقش بینش توحیدی در سلامت انسان. قرآن و طب، ش7، صص 2-7.
سلمان زاده, جواد. (1403). بینش توحیدی و کارکردهای آن در تفسیر با تکیه بر آرای تفسیری آیتالله علوی سبزواری. مطالعات علوم قرآن, 5(3), 69-101. doi: 10.22081/jqss.2024.65652.1248
MLA
جواد سلمان زاده. "بینش توحیدی و کارکردهای آن در تفسیر با تکیه بر آرای تفسیری آیتالله علوی سبزواری", مطالعات علوم قرآن, 5, 3, 1403, 69-101. doi: 10.22081/jqss.2024.65652.1248
HARVARD
سلمان زاده, جواد. (1403). 'بینش توحیدی و کارکردهای آن در تفسیر با تکیه بر آرای تفسیری آیتالله علوی سبزواری', مطالعات علوم قرآن, 5(3), pp. 69-101. doi: 10.22081/jqss.2024.65652.1248
VANCOUVER
سلمان زاده, جواد. بینش توحیدی و کارکردهای آن در تفسیر با تکیه بر آرای تفسیری آیتالله علوی سبزواری. مطالعات علوم قرآن, 1403; 5(3): 69-101. doi: 10.22081/jqss.2024.65652.1248