آموزش زبان دوم تابع الگوهای مختلفی است که با انتخاب هرکدام، سبک و اسلوب آموزشی نیز تا حد زیادی تغییر میکند. حال اگر این زبان دوم، زبان قرآن باشد، انتخاب الگوی مناسب برای آموزش آن، بسیار ضروری مینماید. شیوههای کنونی آموزش قرآن مبتنی بر آموزش مهارتهای نوشتاری (روخوانی) است که شبیه روش «دستور زبان و ترجمه» در آموزش زبان دوم است. با توجه به منسوخشدن روش «دستور زبان و ترجمه» و جایگزینشدن روش «ارتباطی»، این مقاله ضمن معرفی اصول روش «ارتباطی»، با توجه به شباهتهایی که این روش با سیره تعلیمی پیامبر و امامان(علیهم السلام) دارد، کاربست آن را در آموزش قرآن پیشنهاد میکند. مهمترین مؤلفههای روش «ارتباطی» عبارتاند از: «تأکید بر مهارت شنیداری» و «تأکید بر معنامحوری و کاربست آموختهها در زندگی» که شباهتی تام با مؤلفههای اصلی آموزش قرآن در سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی «آموزش قرآن به روش شنیداری-گفتاری» و «معنامحوری و عمل به مفاهیم آیات در زندگی» دارد.
Gary, O. Judith, Delayed oral practice in initial stages of second language learning. In W. C. Ritchie (Ed.). Second Language Acquisition Research: Issues and Implications. New York: Academic Press: 1975.
Howatt, P. R. Anthony, A History of English Language Teaching. Oxford: Oxford University Press: 1984.
Kong, Na, “Establishing a comprehensive English teaching pattern combining the communicative teaching method and the grammar translation method”. English Language Teaching, vol. 4: 2011.
Larson-Freeman, Diana, Techniques and principles in Language teaching. Oxford: OUP: 1986.
Nunan, David, Listening in language learning. In J. C. Richards and W. A. Renandya (Eds.). Methodology in Language Teaching: An anthology of current practice. Cambridge: Cambridge University Press: 2002.
Richards, C. Jack, Communicative Language Teaching Today. Cambridge: Cambridge University Press: 2006.
Vandergrift, Larry, “Facilitating second language listening comprehension: acquiring successful strategies”. ELT Journal, vol. 53: 1999.
زرنوشه فراهانی, حسن. (1401). نگاهی متفاوت به آموزش قرآن؛ بهرهگیری از رویکرد ارتباطی در آموزش زبان دوم. مطالعات علوم قرآن, 4(1), 98-119. doi: 10.22081/jqss.2022.62916.1160
MLA
حسن زرنوشه فراهانی. "نگاهی متفاوت به آموزش قرآن؛ بهرهگیری از رویکرد ارتباطی در آموزش زبان دوم", مطالعات علوم قرآن, 4, 1, 1401, 98-119. doi: 10.22081/jqss.2022.62916.1160
HARVARD
زرنوشه فراهانی, حسن. (1401). 'نگاهی متفاوت به آموزش قرآن؛ بهرهگیری از رویکرد ارتباطی در آموزش زبان دوم', مطالعات علوم قرآن, 4(1), pp. 98-119. doi: 10.22081/jqss.2022.62916.1160
VANCOUVER
زرنوشه فراهانی, حسن. نگاهی متفاوت به آموزش قرآن؛ بهرهگیری از رویکرد ارتباطی در آموزش زبان دوم. مطالعات علوم قرآن, 1401; 4(1): 98-119. doi: 10.22081/jqss.2022.62916.1160