در آموزههای قرآن، پس از خدا انسان اساسیترین موضوع بهشمار آمده است. در موضوعات مربوط به انسان نیز تعلیم و تربیت بهطور خاص برای افراد با نیاز ویژه (کودکان استثنایی)، از اهمیت خاص و جایگاه رفیعی برخوردار است. در این پژوهش که از نوع توصیفی و سندی ـ تحلیلی است، مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه و اصول مترتب بر این مبانی از منظر قرآن بررسی شده است. این مبانی شامل توجه به کرامت انسانی افراد با نیاز ویژه، برخورداری انسانها از فطرت مشترک و خصوصیات متفاوت، مختاربودن انسان و دو اصل عدالت بهعنوان اساسیترین ارزش اجتماعی و احسان متمم عدالت، اصول مترتب از این مبانی هستند. در این پژوهش آیات مرتبط با هرکدام از این مبانی در قرآن کریم جستجو گردید و در کنار توصیف شرایط فعلی آموزش و پرورش دانشآموزان با نیاز ویژه، مبانی تربیتی آنها از منظر قرآن بررسی شد و به همراه توضیحات مربوط به هریک از مبانی، آیاتی با مضامین مرتبط با آنها در پژوهش آورده شد. بررسیها نشان داد برای هریک از مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه، آیات بسیاری در قرآن کریم آمده است و آموزش و پرورش دانشآموزان با نیاز ویژه امروزه با حرکت در جهت آموزش فراگیر بسیار با آموزههای این کتاب آسمانی همراستا است.
معلمی، مهدی. (1391). مفهوم و اصول اقتصاد مقاومتی در آموزههای اقتصادی اسلامی. اولین همایش ملی اقتصاد مقاومتی، مشهد: دانشگاه پیام نور خراسان رضوی.
مکارم شیرازی، ناصر و همکاران. (1374). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
الموسوی الخمینی، السید روح الله. (1409ق). تحریرالوسیله. قم: مؤسسه مطبوعات دارالعلم.
نمازی، سیدحسین. (1387). نظامهای اقتصادی (چاپ پنجم). تهران: شرکت سهامی انتشار.
هاسمن. دی. ام؛ ام.اس. مکفرسون. (1386). تجزیه و تحلیل اقتصادی و فلسفه اخلاق (مترجمان: یدالله دادگر و همکاران، چاپ اول). تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
Dolfsma, Wilfred; Hoppe Hella. (1996). The challenges of feminist Economics, Freiburger FrauenStudien.
Alpa, Guido. (1994). General Principles of Law, Annual Survey of International & Comparative Law: Vol. 1: Is. 1, Article 2
غلامی, ناصر, & مریوانی, قدرت اله. (1400). نگاهی به مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه از منظر قرآن. مطالعات علوم قرآن, 3(3), 138-169. doi: 10.22081/jqss.2022.62351.1148
MLA
ناصر غلامی; قدرت اله مریوانی. "نگاهی به مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه از منظر قرآن", مطالعات علوم قرآن, 3, 3, 1400, 138-169. doi: 10.22081/jqss.2022.62351.1148
HARVARD
غلامی, ناصر, مریوانی, قدرت اله. (1400). 'نگاهی به مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه از منظر قرآن', مطالعات علوم قرآن, 3(3), pp. 138-169. doi: 10.22081/jqss.2022.62351.1148
VANCOUVER
غلامی, ناصر, مریوانی, قدرت اله. نگاهی به مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه از منظر قرآن. مطالعات علوم قرآن, 1400; 3(3): 138-169. doi: 10.22081/jqss.2022.62351.1148