تربیت فرایند پرورشدادن و به فعلیتدرآوردن استعدادهای گوناگون انسان در ابعاد مختلف آن با اصول و برنامهای از پیش تعیینشده است، بهگونهای که انسانها در حرکتی آزادانه و آگاهانه با پذیرش درونی، رشد و بالندگی خویش را در مسیر حرکت به کمال و ارزشهای مطلوب استمرار بخشند. تربیت از منظرهای گوناگون به انواعی تقسیم میشود که یکی از آنها تربیت جسمانی است. پرسش اصلی این است که چه رابطهای میان احکام فقهی قرآنی و تربیت جسمانی وجود دارد؟ به بیان دیگر آیا احکام فقهی قرآنی بهگونهای تشریع شدهاند که در راستای تربیت جسمانی هم باشند یا تنها به تربیت روحی و عقلانی توجه کردهاند. پژوهش پیش رو به روش توصیفی- تحلیلی و براساس منابع کتابخانهای به این پرسش پاسخ میدهد و به این نتایج دست یافته است: 1. فقه القرآن سه مبنا دارد: اختیار تکوینی، توانایی فردی و سرشت تشخیص خوبی از بدی و درستی از نادرستی. 2. قرآن کریم در سه بُعد تغذیه، بهداشت و ورزش احکامی را در راستای تربیت جسمانی مطرح کرده است. 3. از دیدگاه قرآن طیببودن و ضررنداشتن تغذیه معیار تغذیه برای تربیت سالم جسمانی است؛ بنابراین احکامی که موجب ضرر به جسم باشد، از دیدگاه قرآن وجود ندارد، بهجز موارد تزاحمِ با اهم مانند جهاد. رویکرد فقهی - قرآنی میتواند بیانگر نوآوری و اهمیت پژوهش پیشِ روی باشد.