گستره مرجعیت علمی قرآن و تعیین مرزهای آن از مهمترین مبانی قرآنشناختی تفسیر است و کسی از مفسران سترگ از این مبنا غفلت نکرده است. در باب گستره مرجعیت قرآن سه نظریه ارائه شده است: 1. قرآن بیانگر همه حقایق هستی است؛ 2. قرآن بیانگر عوامل سعادت جهان آخرت است؛ 3. قرآن بیانکننده عوامل سعادت دنیا و آخرت است. در این پژوهش که با روش کتابخانهای- اِسنادی و تحلیل محتوایی، توصیفی و استنباطی میباشد، هدف از موضوع پژوهشی پیشرو، تعیینِ گستره مرجعیتِ علمی قرآن با تأکید بر اندیشههای قرآنشناختی رشید رضا است. رشید رضا از پیشتازان نهضت بازگشت به قرآن و مؤلف تفسیر المنار، مانند بسیاری از مفسران در تفسیر خود به واکاوی و تبیینِ گستره مرجعیت علمی قرآن پرداخته و ذیل آیه سوم سوره مائده، گستره مرجعیت علمی قرآن را بررسی کرده است. وی با استناد به آیات 89 نحل، 38 انعام و 9 اسراء توضیح میدهد قرآن چگونه میتواند بیانگر همه چیز باشد. نظر رشید رضا در باب مرجعیت عملی قرآنی با سومین نظریه پیشگفته سازگار است و در نتیجه وی بر این باور است که هر آن چه مربوط به شریعت است در قرآن یافت میشود.
حسینی رامندی, سیدعلی اکبر . (1399). مرجعیت علمی قرآن با تأکید بر اندیشههای قرآنشناختی رشید رضا. مطالعات علوم قرآن, 2(1), 35-63. doi: 10.22081/jqss.2020.68905
MLA
سیدعلی اکبر حسینی رامندی. "مرجعیت علمی قرآن با تأکید بر اندیشههای قرآنشناختی رشید رضا", مطالعات علوم قرآن, 2, 1, 1399, 35-63. doi: 10.22081/jqss.2020.68905
HARVARD
حسینی رامندی, سیدعلی اکبر. (1399). 'مرجعیت علمی قرآن با تأکید بر اندیشههای قرآنشناختی رشید رضا', مطالعات علوم قرآن, 2(1), pp. 35-63. doi: 10.22081/jqss.2020.68905
CHICAGO
سیدعلی اکبر حسینی رامندی, "مرجعیت علمی قرآن با تأکید بر اندیشههای قرآنشناختی رشید رضا," مطالعات علوم قرآن, 2 1 (1399): 35-63, doi: 10.22081/jqss.2020.68905
VANCOUVER
حسینی رامندی, سیدعلی اکبر. مرجعیت علمی قرآن با تأکید بر اندیشههای قرآنشناختی رشید رضا. مطالعات علوم قرآن, 1399; 2(1): 35-63. doi: 10.22081/jqss.2020.68905