گستره مرجعیت علمی قرآن و تعیین مرزهای آن از مهمترین مبانی قرآنشناختی تفسیر است و کسی از مفسران سترگ از این مبنا غفلت نکرده است. در باب گستره مرجعیت قرآن سه نظریه ارائه شده است: 1. قرآن بیانگر همه حقایق هستی است؛ 2. قرآن بیانگر عوامل سعادت جهان آخرت است؛ 3. قرآن بیانکننده عوامل سعادت دنیا و آخرت است. در این پژوهش که با روش کتابخانهای- اِسنادی و تحلیل محتوایی، توصیفی و استنباطی میباشد، هدف از موضوع پژوهشی پیشرو، تعیینِ گستره مرجعیتِ علمی قرآن با تأکید بر اندیشههای قرآنشناختی رشید رضا است. رشید رضا از پیشتازان نهضت بازگشت به قرآن و مؤلف تفسیر المنار، مانند بسیاری از مفسران در تفسیر خود به واکاوی و تبیینِ گستره مرجعیت علمی قرآن پرداخته و ذیل آیه سوم سوره مائده، گستره مرجعیت علمی قرآن را بررسی کرده است. وی با استناد به آیات 89 نحل، 38 انعام و 9 اسراء توضیح میدهد قرآن چگونه میتواند بیانگر همه چیز باشد. نظر رشید رضا در باب مرجعیت عملی قرآنی با سومین نظریه پیشگفته سازگار است و در نتیجه وی بر این باور است که هر آن چه مربوط به شریعت است در قرآن یافت میشود.
حسینی رامندی, سیدعلی اکبر. (1399). مرجعیت علمی قرآن با تأکید بر اندیشههای قرآنشناختی رشید رضا. مطالعات علوم قرآن, 2(1), 35-63. doi: 10.22081/jqss.2020.68905
MLA
سیدعلی اکبر حسینی رامندی. "مرجعیت علمی قرآن با تأکید بر اندیشههای قرآنشناختی رشید رضا", مطالعات علوم قرآن, 2, 1, 1399, 35-63. doi: 10.22081/jqss.2020.68905
HARVARD
حسینی رامندی, سیدعلی اکبر. (1399). 'مرجعیت علمی قرآن با تأکید بر اندیشههای قرآنشناختی رشید رضا', مطالعات علوم قرآن, 2(1), pp. 35-63. doi: 10.22081/jqss.2020.68905
VANCOUVER
حسینی رامندی, سیدعلی اکبر. مرجعیت علمی قرآن با تأکید بر اندیشههای قرآنشناختی رشید رضا. مطالعات علوم قرآن, 1399; 2(1): 35-63. doi: 10.22081/jqss.2020.68905