علم قرائت یکی از علوم قرآنی است که نقش بسزایی در فهم قرآن دارد و اختلاف در قرائات، مؤثر در دریافت معانی مختلفی از قرآن خواهد بود. مستشرق یهودیتبار، گلدتسیهر (1921-1850) با تمسک به اختلاف قرائات و انتساب آن به اجتهاد قاریان، درصدد برآمده قرآن را برخوردار از نصّی مضطرب و فاقد متنی یگانه و غیرمصون از تحریف بداند و به آیاتی نیز استشهاد کرده است. در این مقاله سعی شده علاوه بر پاسخگویی به برخی استشهادهای وی، با استناد به اهتمام فراوان مسلمانان در فراگیری قرآن از لسان پیامبر، برخورداری آن از متن واحدِ مستند به وحی اثبات شود؛ هرچند این متن واحد، در دوران کتابت، بهسبب محدودیتهای رسمالخط عربیِ آن روز و عاریبودن از نقطه، حرکت و اِعراب، دچار اختلاف قرائت شده است؛ اما طبقات بعدی قاریان و مفسران، تنها مجاز دانستهاند که از میان قرائتهای مأثور، قرائتی را براساس اجتهاد شخصی انتخاب کنند و این اجتهاد نه به معنای روابودنِ هر قرائتی بر مبنای خواست و نظر شخصی فرد، بلکه به معنای تعلیل قرائتِ مختار است و تأثیری در اساس متن قرآن ندارد. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی انجام پذیرفته است و روش گردآوری اطلاعات آن اسنادی –کتابخانهای است.
یوسفی مقدم, محمد صادق, & حقانی, ریحانه. (1399). نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر دربارۀ اختلاف قرائات در قرآن. مطالعات علوم قرآن, 2(1), 7-34. doi: 10.22081/jqss.2020.68904
MLA
محمد صادق یوسفی مقدم; ریحانه حقانی. "نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر دربارۀ اختلاف قرائات در قرآن", مطالعات علوم قرآن, 2, 1, 1399, 7-34. doi: 10.22081/jqss.2020.68904
HARVARD
یوسفی مقدم, محمد صادق, حقانی, ریحانه. (1399). 'نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر دربارۀ اختلاف قرائات در قرآن', مطالعات علوم قرآن, 2(1), pp. 7-34. doi: 10.22081/jqss.2020.68904
VANCOUVER
یوسفی مقدم, محمد صادق, حقانی, ریحانه. نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر دربارۀ اختلاف قرائات در قرآن. مطالعات علوم قرآن, 1399; 2(1): 7-34. doi: 10.22081/jqss.2020.68904