The Theory of Establishing the Qur’an

Document Type : Original Article

Author

Quran Center of Islamic Sciense and Culture Academy

Abstract

Many of the Qur’an’s teachings are devoted to establishing a monotheistic society and consider creation—both in its existential order and legislative framework—to be under the guardianship of the One God. In reality, the Qur’an acts as the guardian of society and guides it toward the most upright and enduring traditions, since its educational, social, economic, and political teachings are free from ambiguity, superstition, and extremes. They are characterized by harmony between outward and inward aspects, belief and action, and compatibility with the entirety of creation. Nevertheless, the way many Islamic societies engage with the Qur’an is limited to seeking divine reward and minimal practical application, which has created obstacles to establishing a truly monotheistic society. One of today’s major issues in Islamic societies can be described as the lack of commitment to establishing the Qur’an—meaning a weakness in adhering to Qur’anic perspectives, orientations, and actions. Using library-based and analytical methods, and with the aim of preparing the ground for realizing the Qur’an’s authority, this article examines the concepts, reasons, and aims of establishing the Qur’an and clarifies its scope. The study concludes that the Islamic community is obligated to establish the Qur’an in all of its laws and instructions in order to realize an Islamic identity. Moreover, the philosophy of establishing the Qur’an in guiding humanity through divine legislation aligns with the very philosophy of the creation of existence—namely, human growth and perfection. The scope of establishing the Noble Qur’an corresponds to the scope of its mission: the Qur’an’s discussion of religious matters and otherworldly values does not confine its guidance to only those areas; rather, shaping the culture, economy, politics, and judiciary of society based on justice also falls within the Qur’an’s guiding domains.
 

Keywords


  1. * قرآن کریم.

    ** نهج البلاغه.

    1. آلوسی، سیدمحمود. (1415ق). روح المعانی فی التفسیر القرآن (ج7، 8). بیروت: دارالکتب العلمیه‏.
    2. ابن عاشور، محمد بن طاهر. (بی‌تا). التحریر و التنویر (ج5، 25). بی‌جا: بی‌نا.
    3. ابن‌کثیر دمشقى اسماعیل بن عمرو. (1419ق). تفسیر القرآن العظیم (ابن کثیر) (ج4). بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلى بیضون.
    4. ابن‌منظور، محمدبن مکرم. (1405ق). لسان العرب (ج12). قم: نشر ادب الحوزه.
    5. ابوالفتوح رازی، حسین بن على. (1408ق)‏. روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن (ج7). بنیاد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس رضوى مشهد‏.
    6. ابوعبیده معمر بن مثن. (1381ق). مجازالقرآن (ج‏1). قاهره: مکتبة الخانج‏.
    7. ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد بن ابراهیم. (1422ق). ‏الکشف و البیان عن تفسیر القرآن (ج4). ‏بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    8. جمعی از نویسندگان. (1398). مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه علامه مصباح یزدی. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی&.
    9. جوادی آملی، عبدالله. (1398). تسنیم (ج10). قم: مرکز نشر اسراء.
    10. حجازى محمد محمود. (1413ق). التفسیر الواضح (ج1). بیروت: دارالجیل الجدید.
    11. خمینی، روح الله. (1394). آداب الصلاة. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی&.
    12. خوئی، سیدابوالقاسم. (بی‌تا). البیان فى تفسیر القرآن. بی‌جا: بی‌نا.
    13. راغب اصفهانى، حسین. (1412ق). ‏المفردات فی غریب القرآن‏. بیروت: دارالعلم.
    14. زمشخری، محمود. (1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل (ج1). بیروت: دار الکتاب العربی‏.
    15. سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله. (1419ق). ارشاد الاذهان الى تفسیر القرآن. بیروت:‏ دار التعارف للمطبوعات‏.
    16. سبزوارى، محمد. (1406ق). الجدید فی تفسیر القرآن المجید (ج5). بیروت: دار التعارف‏‏.
    17. سورآبادى، ابوبکر عتیق بن محمد. (1380). تفسیر سورآبادى (ج1).‏ تهران: فرهنگ نشر نو.
    18. سیوطی، جلال‌الدین. (1404ق). الدر المنثور فى تفسیر المأثور (ج2). قم: کتابخانه آیت‌الله مرعشى نجفى‏.
    19. صادقى تهرانى، محمد. (1419ق). البلاغ فى تفسیر القرآن بالقرآن‏. قم: مؤلف.
    20. صدر، سیدمحمدباقر. (1428ق). ومضات. قم: مرکز االبحاث و الدراسات التخصصیه للشهید الصدر.
    21. طباطبایى، سیدمحمدحسین. (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن (ج2، 6، 7، 11، 13، 18، 20). قم: دفتر انتشارات اسلامى.
    22. طبرسى، فضل بن حسن. (1372).‏ مجمع البیان فی تفسیر القرآن (ج2، 3، 5، 6، 10). تهران: انتشارات ناصر خسرو.
    23. طوسى، محمد بن حسن. (بی‌تا). التبیان فی تفسیر القرآن(ج1، 9). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    24. فاضل لنکرانی، محمد. (1383). القواعد الفقهیه. مرکز فقه الأئمة الأطهار(ع).
    25. قاسمى، محمد جمال‌الدین. (1418ق). محاسن التاویل ‏(ج4).‏ بیروت‏: دار الکتب العلمیه‏.
    26. مراغى، احمد بن مصطفى. (بی‌تا). ‏تفسیر المراغى (ج4، 6، 25). بیروت: داراحیاء التراث العربى‏.
    27. موسوى سبزوارى، سیدعبدالاعلى‏. (1409ق). مواهب الرحمان فی تفسیر القرآن (ج8). بیروت: موسسه اهل بیت(ع).
    28. نراقی، احمد. (1375). عوائد الایام. قم: بوستان کتاب.
    29. هلالی، سلیم بن قیس. (1405ق). کتاب سلیم (ج2). قم: الهادی.
  • Receive Date: 22 May 2025
  • Revise Date: 29 August 2025
  • Accept Date: 06 September 2025
  • Publish Date: 01 October 2025