The Literary–Rhetorical Interpretation of Connection and Separation (Wasl wa Fasl) in the Holy Quran Based on the Views of Abd al-Qahir Jurjani (A Case Study: Surah al-Insan)

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

2 Shahid Beheshti University

10.22081/jqss.2025.71176.1358

Abstract

Wasl (connection) and fasl (separation) are among the most fundamental topics in the science of ma‘ani (semantics). Abd al-Qahir Jurjani, in his book Dala’il al-I‘jaz (The Proofs of Inimitability), regards wasl and fasl as the core of eloquence and believes that fasl involves a single declarative judgment, while wasl combines two related judgments. Some verses of Surah al-Insan begin with the conjunction wa (“and”), whereas others do not. Interpreting the use or omission of this conjunction provides a deeper understanding of the meanings of the verses in this surah. The connection and separation of the verses in this chapter are closely related to their concepts. Accordingly, this study, adopting a descriptive–analytical method and relying on Jurjani’s theories, examines this topic in Surah al-Insan. The results indicate that in this surah, 21 sentences appear as fasl (separation) and 22 as wasl (connection). The sections describing the righteous (abrār) in paradise and the rulings related to the Prophet are all expressed through wasl, indicating that these actions are fully performed and share a common aspect. In contrast, the verses expressing temporary states appear through fasl, demonstrating that these conditions are stable and inseparable components of their contexts.

Keywords


* قرآن کریم.
ابن منظور، محمد بن مکرم. ‏(1414ق). لسان العرب (ج11). بیروت: دار صادر.
اندلسی، ابوحیان. (1993م). تفسیر بحر المحیط (ج8). بیروت: دارالکتب العلمیة.
تفتازانی، مسعود بن عمر. (1370). مختصر المعانی. قم: دارالفکر.
جرجانی، عبدالقاهر. (1368). دلائل الاعجاز (مترجم: سیدمحمد رادمنش) مشهد: آستان قدس.
جرجانی، عبدالقاهر. (بی‌تا). دلائل الاعجاز. قاهره: مکتبة الخانجی.
حجازی، سکینه. (1392). نگاهی نو به مبحث فصل و وصل با تکیه بر شواهد قرآنی. پایان‌نامه، دانشگاه یزد، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی [کارشناسی ارشد]. استاد راهنما: وصال میمندی، استاد مشاور: علی بیانلو.
حسن، عباس. (1399). النحو الوافی (ج4، چاپ چهارم)، تهران: نشر صادق.
حسینی مهرآبادی، سیدهاشم. (1395). تحلیل کاربرد وصل و فصل در جزء اول قرآن کریم. پایان‌نامه، دانشگاه آیت‌الله حائری میبد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، استاد راهنما: سید محمد موسوی، استاد مشاور: کمال صحرایی.
حسینی، سیدجعفر. (1402ق). أسالیب المعانی فی القرآن. قم: بوستان کتاب.
خطیب قزوینی، محمدبن‌عبدالرحمن‌. (1392). الإیضاح فی علوم البلاغة. (مترجم: هادی رضوان). سنندج: دانشگاه کردستان.
دراز، صباح عبید. (1986م). اسرار الفصل و الوصل فی البلاغة القرآنیة. مصر: مطبعة الامانة.
رازی، شیخ ابوالفتوح. (1396). تفسیر روض الجنان و روح الجنان (ج8، 20، چاپ پنجم). مشهد: آستان قدس رضوی.
راستگو، کبری؛ علوی، عفت سادات. (1400). فراهنجاری دستوری فصل و وصل در قرآن کریم با تکیه بر نظریه متنیت. پژوهش‌های ادبی - قرآنی. 9(33). صص83-118.
رافعی، مصطفی صادق. (1990م). اعجاز القرآن و البلاغة النبویة. بیروت: دارالکتاب العربی.
زمخشری، محمودبن عمر. (1392). تفسیر الکشاف (ج4). مترجم: مسعود انصاری، چاپ دوم). تهران: ققنوس.
سکاکی، ابو یعقوب. (1987م). مفتاح العلوم. بیروت: دارالکتب الاسلامیة.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1363). المیزان فی تفسیر القرآن (مترجم: سیدمحمدباقر موسوی همدانی، ج20). تهران: بنیاد فکری علامه.
طبرسی، فضل بن حسن. (2006م). مجمع البیان فی تفسیر القرآن (ج10) بیروت: دارالمرتضی.
مغنیه، محمدجواد. (1397). تفسیر کاشف (مترجم: موسی دانش، ج7، چاپ سوم). قم: بوستان کتاب.
میرحسینی، سیدمحمد؛ ارفع، فاطمه السادات. (1397). بلاغت وصل و فصل در آیات قرآن از منظر تفسیر المیزان. مطالعات ادبی متون اسلامی. 3(11). صص27-47.
نحاس، محمد بن اسماعیل. (2009م). اعراب القرآن (ج5). بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
نراقی، ملااحمد. (1390). معراج السعادة (ج8). تهران: نشر دهقان.