A Critique and Strategies for Confronting Modern Jahiliyyah Political Authority from the Perspective of the Holy Quran

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD in Quran and Islamic Sciences focusing on Political Science, Al-Mustafa International University, Qom, Iran

2 Professor, Islamic Seminary of Qom and Al-Mustafa International University; Full Professor and Faculty Member, Al-Mustafa International University, Qom, Iran

3 Professor, Islamic Seminary of Qom and Al-Mustafa International University; Faculty Member, Al-Mustafa International University, Qom, Iran

10.22081/jqss.2025.71267.1362

Abstract

This study aims to clarify the concept of modern Jahiliyyah (ignorance) political authority in the fields of politics and society. The underlying assumption is that modern Jahiliyyah political authority seeks to eliminate governance based on divine values from society and politics, instead imposing and injecting non-divine values into the thoughts of individuals and the community. The research is based on analyzing relevant data and employs the method of thematic interpretation, with particular emphasis on the interrogative approach (istintaqi) of Shahid Mohammad Baqer Sadr. Verses of the Quran that explicitly address the struggle against ignorance serve as the reference framework for this study. The main findings indicate that denial of God, opposition to revealed teachings, adherence to personal desires, arrogance, and incitement of sedition constitute the core essence of modern Jahiliyyah political authority in society and politics. The study examines and critiques the foundations, worldview, and behaviors of modern Jahiliyyah political authority, particularly in the realm of political life, from the perspective of the Quran, and explains their invalidity. Quranic strategies for confronting the foundations and behaviors of modern Jahiliyyah political authority emphasize concepts such as God-centeredness, resistance to arrogance, and the integration of religion and politics, while in all decisions, approaches, and behaviors, adherence to the mandates and prohibitions of divine revelation is maintained.
 

Keywords


* قرآن کریم.
احمد امین. (1964م).  فجر الاسلام. قاهره: مکتبة النهضیة المصریه.
استیس، والتر. (1377). دین و نگرش نوین (مترجم: احمدرضا جلیلی). تهران: انتشارات حکمت.
اسکنیر، کوئنتین. (1393). بنیادهای اندیشه سیاسی مدرن (مترجم: کاظم فیروزمند). تهران: نشر آگاه.
بخشایشی اردستانی، احمد. (1383). سیر تاریخی اندیشه‏های سیاسی در غرب. تهران: انتشارات آوای نور.
بستانی، فئواد افرام. (1375).  فرهنگ ابجدی الفبایی عربی - فارسی: ترجمه کامل المنجد الابجدی. تهران: اسلامی.
تامس، داونپورت؛ لارنس، پروساک. (1397). مدیریت دانش (مترجم: حسین رحمان‌سرشت). تهران: شرکت تهیه و توزیع قطعات لوازم یدکی ایران خودرو.
حسینی، سیدعلی. (1394). مؤلفه‌های جاهلیت مدرن و راهکارهای مبارزه با آن در قرآن. پایان‌نامه، دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده علوم قرآنی قم.کارشناسی ارشد.
خامنه‌ای، سیدعلی. بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى، 26/2/۱۳۹۴ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29736
خامنه‏ای، سیدمحمد. (1386). انسان در گذرگاه هستی (ج2). تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
خمینی، روح‌الله. (1379). صحیفه امام خمینی (ج21، چاپ سوم). تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
دادز، کلاوس. (1389). رویکرد نوین به ژئوپلتیک (مترجم: رسول افضلی و دیگران). تهران: نشر نیروهای مسلح.
دهخدا، علی‌اکبر. (1345).  لغت نامه (ج13). تهران: انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
سادات افتخاری، معصومه. (1398). ویژگی‏های جاهلیت اولی در قرآن و مقایسه آن با جاهلیت مدرن، پایان نامه سطح سه، قم: جامعه‌الزهرا.
ساوجی، محمد. (1388). مدرنیته و پسا مدرنیسم. فصلنامه سیاست. مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 39، شماره2‌، صص 171-192.
سروش، عبدالکریم. (1374). معنا و مبنای سکولاریسم، کیان، 5(26)، صص4-13.
سعادت، احمد. (1395).  اسلام و جاهلیت قم: مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی|.
شجاعی زند، علیرضا. (1383). عرفی شدن در غرب مسیحی و شرق اسلامی. تهران: شرکت چاپ و نشر بین الملل.
شعبانپور،  محمد؛ بشارتی، زهرا. (1392). راهکارهای اخلاقی مقابله با مؤلفه‌های جاهلیت در جوامع مدرن، 4(15). صص69-93.
شفیعی سروستانی، اسماعیل و همکاران. (1390). جاهلیت مدرن در رویاروی با امام زمان#. قم: موعود عصر.
صلیبا، جمیل. (1369). فرهنگ فلسفی (مترجم: منوچهر صانعی دره‌بیدی). تهران: انتشارات حکمت.
ضیمران، محمد. (1382). نیجه پس از هایدگر (نوشه: دریدا ودولوز). تهران: انتشارات هرمس.
طالقانی، سیدمحمود. (1362). پرتوی از قرآن (ج2). تهران: شرکت سهامی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1374). المیزان فی تفسیر القرآن (مترجم: سیدمحمدباقر موسوی همدانی. ج17، چاپ پنجم). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
علیزاده، علی. (1396). مسخ حقیقت در جاهلیت. تهران: سه نقطه.
فروخ، عمر. (1969م). تاریخ الارب العربی. بیروت: دارالعلم للملایین.
قرشی، سیدعلی‌اکبر. (1371).  قاموس قرآن (ج2، 6). تهران: دارالکتب الاسلامیه.
قره‌باغی، علی‌اصغر. (1380). تبار شناسی پست مدرنیسم. تهران: دفتر پژوهش‏های فرهنگی.
قطب، محمد. (1360). جاهلیت قرن بیستم (مترجم: سیدصدرالدین بلاغی). تهران: امیرکبیر.
قطب، محمد. (1397). جاهلیت قرن بیستم (مترجم: محمدعلی عابدی. [بی‏جا]: انتشارات مولف.
کسرایی، محمد سالار. (1384). چالش سنت و مدرنیته در ایران. تهران: نشر مرکز.
لاپی‏یر، ژان ویلیام. (1392م). قدرت سیاسی (مترجم: بزرگ نادرزاد، چاپ چهارم). تهران: انتشارات فرزان روز.
لارنس، کهون. (1381). از مدرنیسم تاپست مدرنیسم (مترجم: عبدالکریم رشیدیان. چاپ دوم). تهران: نشر نی.
لاوین، ت.ز. (1384).  از سقراط تا سارتر  (مترجم: پرویز بابایی، چاپ دوم). تهران: انتشارات نگاه.
لنکستر، لین؛ جونز، ویلیام‌تامس؛ فاستر، مایکل‌برسفورد. (1395). خداوندان اندیشه سیاسی (ج2). تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی (آموزش انقلاب اسلامی).
ماکیاولی، نیکولو. (1392). شهریار (مترجم: احمد زرکش). تهران: نشر پژواک.
محمدی، مسلم. (1389). مکتب‏های نسبی‏گرایی اخلاقی از یونان باستان تا دوران معاصر. قم: بوستان کتاب.
مسترحمی، سیدعلی. (1395). «پوزیتویسم خطای علمی جاهلیت مدرن و راهکارهای قرآنی با آن». قم: همایش اسلام و جاهلیت مدرن؛ چالش‌ها و بایسته‌ها.
مصباح یزدی، محمدتقی. (1388). انسان‏سازی در قرآن. قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مطهری، مرتضی. (1377). مقدمه‏ای برجهان بینی اسلامی. قم: صدرا.
مطهری، مرتضی. (1393). انسان شناسی قرآن (چاپ دوم). تهران: انتشارات صدرا.
معین، محمد. (1375). فرهنگ فارسی (ج1، 3).  تهران: انتشارات امیرکبیر.
میرچا، الیاده. (1374). فرهنگ و دین. برگزیده مقالات دائرة المعارف دین (هیئت مترجمان زیر نظر بهاالدین خرم‌شاهی). تهران: انتشارات طرح نو.
نواک، جورج. (1384). فلسفه تجربه‏گرا از لاک تا پوپر (مترجم: پرویز بابایی). تهران: آزاد مهر.
نوروزی، حسین؛ تقوی‌نژاد، سیدرضا؛ سیفی ، میترا؛ شهبندی، محمود. (1398). کتابنامه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی: کتاب‌ها و مقاله‌ها. تهران: اداره نشر وزارت امور خارجه.
نوری، یحیی. (1385). اسلام و عقائد و آراء بشری، یا، جاهلیت و اسلام. تهران: نوید نور.
ویژه، محمدرضا؛ پتفت، آرین. (1395). واکاوی مفهوم پسامدرن حاکمیت از دیدگاه حقوقی عمومی با تأکید بر اندیشه‏های فوکو. فصلنامه پژوهش حقوق عمومی، 18(52)، صص9-32.
هابز، توماس. (1385). لویاتان (مترجم: حسین بشیریه، چاپ چهارم). تهران، نشر نی.