پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99363120210321An Examination of the Issue of Hujja Model for Building Islamic Lifestyleبررسی مسئله الگوی حجت برای ساخت سبک زندگی اسلامی9387090110.22081/jqss.2021.61509.1126FAمحمد صادقیوسفی مقدممدیر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0002-6271-2498Journal Article20210630The issue of lifestyle has many ambiguities; such as, what is the best way to form a lifestyle and what kind of lifestyle does human need to achieve the goals of his creation. Is the gradual and experimental formation of lifestyle based on human thoughts and desires the best way or the formation of life based on divine beliefs and modeling on God’s Hujjas (Hujja is usually used to refer to a single individual in any given human era who represents God's "proof" to humanity)? Islamic thought recommends the second method. The current study shows that if practical examples of the lifestyle of the Fourteen Infallibles are presented to human, human can trust them and not have the anxiety of incorrect lifestyle and its non-adaptation to divine ideas and thoughts. It also seeks to show the existence of hujja models in lifestyle, introduce them and the reasons for being hujja in their lifestyle. This innovative descriptive-analytical study has collected the required data through using library resources.مسئله سبک زندگی ابهامات متعددی دارد؛ از جمله اینکه بهترین روش شکلگیری سبک زندگی چیست و انسان برای رسیدن به اهداف آفرینش خود نیازمند چه نوع سبک زندگی است. <br />آیا شکلگیری تدریجی و تجربی سبک زندگی براساس افکار و تمایلات بشری بهترین روش است <br />یا شکلگیری زندگی براساس باورهای الهی و الگوگیری از حجتهای خدا؟ تفکر اسلامی روش <br />دوم را تجویز میکند. پژوهش حاضر نشان میدهد اگر نمونههای عملی از سبک زندگی معصومان پیشروی انسان قرار داشته باشد، انسان میتواند به آنها اعتماد کند و اضطراب صحیحنبودن <br />سبک زندگی و عدم تطبیق آن بر عقاید و اندیشههای الهی را نداشته باشد. همچنین در پی نشاندادن وجود الگوهای حجت در سبک زندگی، معرفی آنها و دلایل حجیت سبک زندگی آنان است. این پژوهش توصیفی - تحلیلی نوآورانه، با استفاده از منابع کتابخانهای دادههای مورد نیاز را جمعآوری کرده است.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99363120210321An Analysis of Interpretational Method of Qazi Nurullah Shustari in the book “Kashf al-Qina’a Amma Waqa’a fi Tafsir al-Baydawi min Khalal va Zalal; Annotation of Al-Qazi Nurullah al-Tustari ala Tafsir al-Baydawi”تحلیل روش تفسیری قاضی نورالله شوشتری در «کشف القناع عما وقع فی تفسیر البیضاوی من خلل و زلل؛ حاشیة القاضی نورالله التستری علی تفسیر البیضاوی»41617090210.22081/jqss.2021.61152.1117FAمحمد رضافاضلیدانشآموخته سطح 3 حوزه علمیه. قم، ایرانمحمدعلیدادیدانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قمJournal Article20210613Qazi Nurullah Shustari has a special scientific status and spiritual place and has specialized in more than twenty sciences among intellectual and narrative sciences, including the interpretation of the Holy Qur’an. One of the topics that is discussed about the interpretation of the Qur'an is the methodology of interpretation and the method of the interpreter, which is considered by Qur'anic scholars. One of the remarkable and important interpretations in the 11th century AH is the book Kashf al-Qina’a Amma Waqa’a fi Tafsir al-Baydawi min Khalal va Zalal. The annotation of this book done by Qazi Nurullah Shustari for Baydawi interperation (Anwar al-Tanzil va Asrar al-Ta’awil) is from Surah Fatihah until Surah Ma’idah. In this study, a descriptive-analytical method has been used to examine the method and interpretive tendency of this commentator, although his tendency to theology has caused him to use the method of interpreting the Qur'an through reason more. But there are examples of the method of interpreting the Qur'an through the Qur'an, and the Qur'an to the Sunnah in his interpretation. Therefore, it can be said that his method of interpretation is a relatively comprehensive method in interpreting the Holy Qur’an.قاضی نورالله شوشتری از جایگاه علمی و مقام معنوی ویژهای برخوردار بوده و در بیش از بیست علم از علوم عقلی و نقلی از جمله تفسیر قرآن کریم تخصص داشته است. یکی از موضوعاتی که درباره تفسیر قرآن مطرح است، روششناسی تفسیر و روش مفسر است که مورد توجه پژوهشگران قرآنی است. یکی از تفاسیر قابل توجه و مهم در قرن یازدهم هجری کتاب <em>کشف القناع عما وقع فی تفسیر البیضاوی من خلل و زلل</em> است که حاشیه قاضی نورالله شوشتری بر تفسیر بیضاوی (<em>أنوار التنزیل و أسرار التأویل</em>) از سوره حمد تا مائده است. در این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی سعی شده است تا روش و گرایش تفسیری این مفسر بررسی شود، هرچند گرایش ایشان به کلام سبب شده است از روش تفسیر قرآن به عقل بیشتر بهره ببرد؛ اما نمونههایی از روش تفسیر قرآن به قرآن و قرآن به سنت نیز در تفسیر وی وجود دارد. درنتیجه میتوان گفت روش تفسیری ایشان، روشی نسبتاً جامع در تفسیر قرآن کریم است.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99363120210321An Examination of Having the Permission to Use Transgenic Products from the Perspective of the Holy Qur’anبررسی جواز یا عدم جواز استفاده از تولیدات تراریخته از منظر قرآن کریم64877090310.22081/jqss.2021.60808.1114FAجابررضائی جنیددانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه آزاد واحد قائمشهربهنامقنبرپوراستادیار دانشگاه ازاد اسلامی قائمشهرJournal Article20210429With the advancement of human knowledge, human was able to conquer nature as Allah's successor. An obvious example of this is the success of biotechnology in altering the genes of plants and organisms. The current paper, which is organized in a descriptive-analytical method, with the aim of examining transgenic products from the perspective of Qur'anic verses, criticizes and examines the views of those who agree and those who disagree. This article seeks to answer the question of whether transgenic products are usable from the perspective of the Qur'an and offers a moderate perspective. The findings of the present study show that the main Qur'anic reason brought by opponents of transgenic production is resorting to verse 119 of Surah Nisa and verse 30 of Surah Isra. They have considered such an act contrary to the laws of divine creation and human dignity. Others who disagree have relied on verses such as the permission of man to conquer the universe and his succession to Allah on earth. This paper considers the use of these new products as inevitable by presenting an intermediate view with regard to the requirements of time and human biological necessities in the contemporary world; of course, if the harm and danger of using these products are not obvious and the permissible conditions of consumption are not preferable to the conditions of observing the principle of precautionبا پیشرفت دانش بشری، انسان توانست در مقام خلیفه الهی دست به تسخیر طبیعت بزند. نمونه بارز آن موفقیت در علم بیوتکنولوژی برای تغییر ژن گیاهان و موجودات است. مقاله حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی سامان یافته است با هدف بررسی تراریخته از منظر آیات قرآن به نقد و بررسی دیدگاه موافقان و مخالفان میپردازد و در پاسخ به این پرسش است که آیا محصولات تراریخته از منظر قرآن قابل استفادهاند یا خیر و دیدگاه معتدلی ارائه میکند. یافتههای پژوهش پیشِ رو بیانگر آن است که عمدهترین دلیلی قرآنی که مخالفان تولید تراریخته به آن استناد کردهاند، تمسک به آیه 119 سوره نساء و آیه30 سوره اسراء است. آنان چنین عملی را مغایر با قوانین آفرینش الهی و کرامت انسان تلقی کردهاند. برخی دیگر در مقابل دیدگاه مخالفان به آیاتی چون جواز تسخیر بشر در کائنات و جانشینی وی از طرف خداوند در زمین تمسک جستهاند. این مقاله با ارائه نظری بینابین با عنایت به مقتضیات زمان و ضروریات زیستی انسان در جهان معاصر، بهکارگیری این محصولات جدید را امری اجتنابناپذیر میداند؛ البته مشروط بر اینکه ضرر و خطر استفاده از این محصولات آشکار و مسلم نباشد و شرایط مجاز مصرف آن بر شرایط رعایت اصل احتیاط ترجیح نداشته باشد.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99363120210321The End of Resistance or Compromise with the Enemy from the Perspective of the Holy Qur’anفرجام مقاومت یا سازش با دشمن از منظر قرآن کریم911117090410.22081/jqss.2021.58771.1113FAنادرهرحیمی نزاد قره آغاجطلبه و پژوهشگر جامعه الزهراریحانهحقانیمربی و سطح 4 تفسیر تطبیقی.قم،ایران.0000-0003-4459-7913Journal Article20210506The confrontation of right with wrong is a divine tradition that dates from the past of history and has faced ups and downs in its constant confrontation. Sometimes right prevailed over wrong, and sometimes wrong prevailed. In the current era, the view of resistance or compromise has become more prominent, with the display of power and wealth of global arrogance and the scarcity of material resources of the Right Front on the one hand and the threats of the domination system to improve them on the other hand. The Holy Qur'an, while warning about secret relations with the enemy and compromising with them, introduces the building of atheism as the weakest houses. According to the divine tradition, standing against wrong and putting up with hardships is considered as the condition for the victory of right and the defeat of wrong, and has real effects, such as the development of sustenance and livelihood, the descent of the angels, becoming the beloved of God and honor, and will provide the context for the formation of the world civilization of Islam. However, not resisting and compromising with the enemy leads to apostasy, misguidance, humiliation, and wrath of God. Therefore, recognizing these works plays an important role in choosing one of the two paths ahead. The present study deals with the end of each of these two paths from the perspective of the Holy Qur'an in a descriptive-analytical method. According to the research findings, compromise with the enemy leads to apostasy, misguidance, humiliation, and wrath of God whereas resistance against the enemies of right, in addition to divine sustenance, the descent of angels, becoming the beloved of God, victory and honor, provide the means for Islam to overcome atheism and form the world civilization of Islam.رویارویی حق با باطل، سنتی الهی است که از گذشتهی تاریخ آغاز شده و در تقابل مستمر خود با فراز و نشیبهایی مواجه بوده است. گاهی حق بر باطل پیروز میشده و گاهی جریان باطل از برتری برخوردار بوده است. در عصر کنونی با نمایش قدرت و ثروت استکبار جهانی و قلت امکانات مادی جبهه حق از یکسو و تهدیدهای نظام سلطه برای بهزانودرآوردن آنان از سوی دیگر، دیدگاه مقاومت یا سازش نمود بیشتری پیدا کرده است. قرآن کریم ضمن هشدار در مورد روابط پنهانی با دشمن و سازش با آنان، بنای کفر را سستترین خانهها معرفی میکند. براساس سنت الهی ایستادگی در برابر باطل و تحمل سختیها، شرط پیروزی حق و شکست باطل است و آثار حقیقی از جمله توسعه رزق، نزول فرشتگان، محبوب خدا واقعشدن و عزت را به دنبال داشته است و مقدمه تشکیل تمدن جهانی اسلام را فراهم خواهد کرد؛ اما مقاومتنکردن و سازش با دشمن، ارتداد، گمراهی، ذلت و خشم خدا را در پی دارد؛ ازاینرو شناخت این آثار نقش بسزایی در انتخاب یکی از دو مسیر پیش رو دارد. پژوهش حاضر به روش اسنادی و با شیوه توصیفی- تحلیلی به فرجام هرکدام از این دو مسیر از منظر قرآن کریم میپردازد. براساس یافتههای تحقیق، سازش با دشمن، ارتداد، گمراهی، ذلت و خشم خدا را در پی دارد و مقاومت در برابر دشمنان حق افزونبر رزق الهی، نزول فرشتگان، محبوب خدا واقعشدن، نصرت و عزت، موجبات غلبه اسلام بر کفر و تشکیل تمدن جهانی اسلام را فراهم میکندپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99363120210321Strategies of Resistance of the Holy Prophet and the Community of Faith against Enemies from
the Perspective of the Holy Qur’anراهبردهای مقاومت پیامبر اکرم (ص) و جامعه ایمانی در برابر دشمنان از نگاه قرآن کریم1151387090510.22081/jqss.2021.57416.1047FAسید محمد باقرموسوی اینجدانقرآن پژوه سطح 4 مرکز تخصصی آموزش تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قمJournal Article20200417Divine prophets and monotheistic societies have always had enemies, and these enemies have always sought to destroy them. However, Allah Almighty, with His guidance and help, has thwarted the plan of the enemies and stopped them from achieving their goals. The Holy Qur'an has mentioned some of them, such as the story of Noah, Abraham, and Moses. The Holy Prophet (Muhammad) was no exception to this condition, and even endured the most persecution compared to the other prophets. Although the quantity and quality of these attacks by the enemies varied during the 23 years of his leadership, but in the two periods before and after the migration of the Holy Prophet, the enemies, in various ways, tried to destroy him and his community of faith. In the meantime, Allah Almighty has confronted these threats by adopting strategies through the Holy Qur'an, and has not only prevented the collapse of the fledgling Islamic society, but has also allowed it to grow to the point that it has astonished everyone (Surah al-Fath, 29). This process of resistance of the Holy Prophet and the Islamic society has been designed in accordance with the conditions and circumstances of the monotheistic society, which by following its trajectory, various Qur'anic strategies in the field of resistance can be achieved. This study has explained the strategies of resistance by descriptive-analytical and library methods and examines strategies such as doctrinal demarcation, turning away from the enemy, migration, lack of obedience and assistance to the enemy, patience, not grieving over conspiracies, fighting (military jihad), avoiding friendship with the enemy, stubbornness and impenetrability.انبیای الهی و جوامع توحیدی همواره دشمنانی داشتهاند و این دشمنان هماره در پی نابودی آنان بودهاند؛ اما خداوند متعال با هدایت و یاری خود، نقشه دشمنان را بر هم زده و مانع تحقق اهدافشان شده است که قرآن کریم به بیان برخی موارد از آن مانند حکایت نوح، ابراهیم و موسیپرداخته است. پیامبر اکرم(ص) نیز از این قاعده مستثنی نبود، بلکه حتی نسبت به دیگر پیامبران بیشترین اذیتها را تحمل کرد. هرچند کمیّت و کیفیت این هجمهها از سوی دشمنان در طول ۲۳ سال هدایت ایشان متفاوت بود، اما دشمنان در دو دوره قبل و بعد از هجرت پیامبر اکرم(ص) به گونههای مختلف در پی نابودی شخص ایشان و جامعه ایمانی تشکیلشده بودند. در این میان، خداوند متعال با بیان راهبردهایی از طریق قرآن کریم، با این تهدیدها مقابله نموده و نه تنها مانع فروپاشی جامعه نوپای اسلامی شده است، بلکه موجب رشد آن را فراهم کرده است تا به آنجا که موجب حیرت همگان گشته است (فتح، 29). این فرایند مقاومسازی پیامبر اعظم(ص) و جامعه اسلامی بهگونهای مناسب با شرایط و اوضاع پیرامونی جامعه توحیدی طراحی شده است که با پیگیری خط سیر آن، میتوان به راهبردهای مختلف قرآنی در زمینه مقاومت دست یافت. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و کتابخانهای به تبیین راهبردهای مقاومت پرداخته است و راهبردهایی مانند مرزبندی اعتقادی، رویگردانی از دشمن، هجرت، عدم اطاعت و همیاری دشمن، صبر، اندوهگیننشدن از توطئهها، قتال (جهاد نظامی)، پرهیز از دوستی با دشمن، سرسختی و نفوذناپذیری را بررسی کرده است.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99363120210321The Reasons for the Prohibition of Istighfar for the Polytheists, Infidels and Hypocrites in the Holy Qur’anچرایی منع از استغفار برای مشرکان، کفار و منافقان در قرآن کریم1411667090610.22081/jqss.2021.60286.1106FAنداهراتی اردستانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
رشته علوم قرآن و حدیثسیدمجتبیمیردامادیهیئت علمی دانشگاه تهرانJournal Article20210224Based on Islamic teachings, salvation and attaining human happiness is not possible without divine forgiveness. Asking for forgiveness is a blessing that does not belong to all humans; since divine forgiveness is realized in such a way that the servant (of Allah) can achieve it with the satisfaction of the right and the correction of his deeds, which is also possible with repentance. The sinner provides the means of forgiveness if he realizes his rebellion and knows that he has transgressed the divine limits and laws. The question that arises here is whether seeking forgiveness for infidels, polytheists and hypocrites is permissible from the viewpoint of the Holy Qur'an. This paper, which examines this issue with a descriptive-analytical approach and a library method, concludes that according to the verses of the Qur'an, infidels, polytheists and hypocrites are not subject to divine forgiveness and others are forbidden to seek forgiveness for them, and this prohibition is stated in some verses with emphatic negation, which is higher than direct prohibition. This prohibition also continues in their survival considering the prohibition of istighfar after death, in the first way and the drift.بنابر آموزههای اسلامی، رستگاری و رسیدن به سعادت انسان بدون غفران الهی ممکن نیست. طلب مغفرت، موهبتی است که نصیب هر شخصی نمیشود؛ زیرا آمرزش الهی اینگونه محقق میگردد که بنده بتواند با رضایت حق و اصلاح اعمالش به آن دست یابد که این کار نیز با توبه امکانپذیر است. گناهکار درصورتیکه متوجه عصیان خود شود و بداند که به حدود و قوانین الهی تجاوز کرده، وسیله مغفرت خود را فراهم میآورد. پرسشی که اینجا مطرح است اینکه آیا طلب مغفرت برای کافران، مشرکان و منافقان از دیدگاه قرآن کریم جایز است. این نوشتار که با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با روش کتابخانهای، این موضوع را بررسی کرده است، به این نتیجه میرسد که طبق آیات قرآن، کفار، مشرکان و منافقان، مشمول مغفرت الهی نمیشوند و دیگران از طلب استغفار برای آنان نهی شدهاند و این منع در برخی آیات با نفی مؤکد بیان شده است که از نهی مستقیم بالاتر است. این منع با توجه به نهی از استغفار بعد از مرگ، به طریق اولی و فحوای کلام، در زندهبودنشان هم جاری است.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99363120210321Types of Interpretive Narrations of Surah Hud about Imam Aliانواع روایات تأویلی سوره هود درباره امام علی(ع)1691947090710.22081/jqss.2021.60199.1104FAمحمدهادیقهاری کرمانیگروه معارف اسلامی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0003-0819-5538Journal Article20210215One of the teachings of the Ahl al-Bayt in expressing the knowledge of the Holy Qur'an is opening a new window in harmony with time called interpretation. The verses of the Qur'an, in addition to what their appearance is used, have interpretations and the best way to achieve the interpretation of the Qur'an is through the Ahl al-Bayt. Because according to the hadith al-Thaqalayn, the Ahl al-Bayt (Peace be upon them) are considered to be as the justice of the Qur'an. In many explanatory narrations of Ahl al-Bayt, the verses of the Qur'an have been interpreted. This study seeks to find the answer to the question of what kind of interpretations have been made towards Imam Ali in the explanatory narrations of Surah Hud. In this regard, interpretive narrations related to Imam Ali were extracted from the explanatory narrations of Surah Hud, and by using descriptive-analytical method, it was determined that there are four types of interpretations in these narrations about that Imam, which include the internal meaning of the verse, the internal instance of the verse, the instance of the verse over time (Jari and intibaq) and the instance of the whole application or the generality of the verse.یکی از آموزههای اهلبیت (علیهم السلام) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچهای نو و هماهنگ با زمان به نام تأویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آنها استفاده میشود، دارای تأویلاند و بهترین راه دستیافتن به تأویل قرآن از طریق اهلبیت(علیهم السلام) میباشد؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهلبیت(علیهم السلام) عدل قرآن بهشمار میروند. در بسیاری از روایات تفسیری اهلبیت(علیهم السلام) به تأویل آیات قرآن پرداخته شده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که در روایات تفسیری سوره هود چه نوع تأویلاتی نسبت به امامعلی(ع) صورت گرفته است. در این راستا، روایات تأویلی مرتبط با امام علی(ع) از بین روایات تفسیری سوره هود استخراج گردید و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که چهار نوع تأویل در اینروایات درباره آن حضرت وجود دارد که عبارتاند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق) و مصداق اتمّ اطلاق یا عموم آیه.