پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99362420201221A Study and Analysis of the Comprehensiveness of the Qur'an in the Interpretation of Mafatih al-Ghayb va al-Mizanبررسی و تحلیل جامعیت قرآن در تفسیر مفاتیح الغیب و المیزان7306962110.22081/jqss.2021.59773.1095FAمیلاداسدیدانشگاه علوم ومعارف قرآن کریمجمالفرزندوحیدانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20201231One of the characteristics of the Holy Qur'an and the basic beliefs of Muslims is the comprehensiveness of the divine words, which, like the universality and immortality of the Qur'an, has been considered by commentators and Qur'anic scholars from the past to the present. Fakhr Razi (544-606 AH), the author of Tafsir Mafatih al-Ghayb, and Allameh Tabatabaei (1281-1360 AH), the author of Tafsir al-Mizan, are among the commentators who have paid attention to the comprehensiveness of the Qur'an. This paper uses a descriptive-analytical method and library studies to express the fact that Fakhr-e Razi has a minimalist approach in interpreting the comprehensiveness of the Qur'an. He considers the Qur'an as comprehensive in the field of principles and sub-principles of religion, with the view that in his opinion the issue of inclusion of the Qur'an is different from comprehensiveness. Allameh Tabatabaei has a moderate approach in interpreting the comprehensiveness of the Qur'an. He considers the comprehensiveness of the Qur'an to mean its completeness and divides it into three types: a) comprehensiveness in expression; B) comprehensiveness in the range of topics and issues; C) comprehensiveness in both directions. Each of the aforementioned type is considered either in comparison with the previous heavenly books or in comparison with comprehensiveness of nature of the Qur'an. The comprehensiveness of nature of the Qur'an in each of the types includes two kinds: First, in all respects. Second, within a specific range, such as guidance needs, which includes nine types altogether. Today, it is necessary to study and examine the views of Muslim thinkers, both Shia and Sunni, in the field of Qur'anic research. Through these studies, the main source of a view as well as the evolution of Qur'anic subjects will be revealed.یکی از ویژگیهای قرآن کریم و باورهای بنیادی مسلمانان، جامعیت کلام الهی است که همانند جهانشمولی و جاودانگی قرآن مورد توجه مفسران و قرآنپژوهان از گذشته تاکنون بوده است. فخر رازی (544-606ق) صاحب تفسیر <em>مفاتیح الغیب</em> و علامه طباطبایی (1281-1360ش) مؤلف تفسیر <em>المیزان</em> از جمله مفسرانی هستند که به موضوع جامعیت قرآن توجه کردهاند. این مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانهای به بیان این مطلب میپردازد که فخر رازی در تفسیر جامعیت قرآن رویکرد حداقلی دارد و قرآن را در حوزه اصول و فروع دین جامع میداند، با این دید که به نظر وی مسئله اشتمال قرآن با جامعیت تفاوت دارد. علامه طباطبایی در تفسیر جامعیت قرآن رویکرد اعتدالی دارد. ایشان جامعیت قرآن را به معنای کاملبودن آن میداند و آن را بر سه نوع تقسیمبندی مینماید: الف) جامعیت در بیان؛ ب) جامعیت در گستره موضوعات و مسائل؛ ج) جامعیت از هر دو جهت؛ هریک از موارد یادشده یا در مقایسه با کتابهای پیشین آسمانی لحاظ میشود یا فینفسه. جامعیت فینفسه قرآن در هریک از انواع نیز دو گونه است: در جمیع جهات؛ در محدودۀ خاص مانند نیازهای هدایتی که مجموعاً نُه قسم میشود. امروزه مطالعه و بازبینی اندیشههای متفکران مسلمان اعم از شیعه و سنی در حوزه پژوهشهای قرآنی مورد نیاز است و از رهگذر این مطالعات، منشأ اصلی یک اندیشه و همچنین تحول موضوعهای قرآنی آشکار میشود.https://jqss.isca.ac.ir/article_69621_a9665622fcef9e893ce0e69e0c99f268.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99362420201221A Study of the Educational Methodology of the Qur'an in theArena of Reformation of Individual Ethicsبررسی شیوهشناسی تربیتی قرآن در عرصه پیرایش اخلاق فردی31546962010.22081/jqss.2021.59667.1093FAرضانجفیعضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارسJournal Article20201220The Holy Qur'an uses various methods to reform the individual ethics of its audience. The penetration of all kinds of vices in the behavior of the people of the age of revelation (of the Qur'an) proves the necessity of such an attitude. The moral and educational approach of the Qur'an made this book a source of access to educational methods in all periods after the revelation. The novel methods of the Qur'an, by deepening the behavioral and spiritual virtues, have provided a diverse structure of educability to thinkers and researchers of educational sciences and ethics. The current study has examined the educational methodology of the Qur'an, through a descriptive-analytical method, with a look at individual ethics. The results show that the Holy Qur'an has consistently used various and innovative methods of education such as warning and annunciation, empirical educational method, educational studies of figures, and so on. The Qur'an has also established the promotion of religious education by recalling the principles of individual ethics such as self-respect and high status of human. In addition, self-knowledge is the basis of educability and self-improvement, and jihad with the soul is considered a path to cultivate and flourish the virtues of the audience.قرآنکریم با بهکارگیری شیوههای متنوع به پیرایش اخلاق فردی مخاطبان خود پرداخته است. رسوخ انواع رذیلتها در رفتار مردمان عصر نزول ضرورت چنین نگرشی را بهخوبی اثبات میکند. رویکرد اخلاقی و تربیتی قرآن موجب شد تا این کتاب در همه ادوارِ پس از نزول مرجع دستیابی به شیوههای تربیتی باشد. شیوههای بدیع قرآن با تعمیق فضایل رفتاری و معنوی، ساختار متنوعی از تربیتپذیری را در اختیار اندیشمندان و محققان علوم تربیتی و اخلاق قرار داده است. در پژوهش حاضر با روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی شیوهشناسی تربیتی قرآن، با نگاهی به اخلاق فردی پرداخته شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد قرآن کریم شیوههای متنوع و بدیعِ تربیتی مانند انذار و تبشیر، شیوه تربیتی تجربهگرایانه، چهرهپردازی تربیتی و غیره را بهصورت پیاپی بهکار گرفته است. همچنین قرآن با یادآوری مبانی اخلاق فردی همچون کرامت نفس و جایگاه رفیع انسانی، ارتقای تربیت دینی را پایهریزی کرده است. افزون بر این، خودشناسی پایه تربیتپذیری و خودسازی قرار گرفته و جهاد با نفس، مسیری جهت پرورش و شکوفایی فضایل مخاطبان قلمداد شده است.https://jqss.isca.ac.ir/article_69620_bdc490d7b8d55ebf7be6cad69e2ee6c7.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99362420201221The Belief in Hereafter and Islamic Resistanceآخرتباوری و مقاومت اسلامی55796961810.22081/jqss.2021.59107.1081FAرقیهعالمیجامعه الزهرا . قم . ایرانJournal Article20201019The Hereafter is one of the important issues that the Qur'an has dealt with after monotheism. Belief in the Hereafter and the eternal world is an innate thing that God has placed in the human nature, and believing in it affects all aspects of human life. Such a belief leads to a correct knowledge of the world and as a result, it provides the context for the maximum use of the capacities of this worldly life to reach the superior life of the Hereafter. Belief in the existence of the afterlife (the eternal world in which man is rewarded and punished for his worldly deeds) modulates natural instincts and curbs sensual outbursts. In addition, it empowers the motivation of the believer in jihad in the way of God to stand up for his life in defense of transcendental beliefs and values. The verses of the Qur'an have considered jihad in the way of God with life and property as the means of true faith in God and the Day of Resurrection, and have spoken many times about the believers who, believing in it, spend their lives and property in the way of God and go through hardships and sufferings. The current paper aims to answer the question of what role, in the view of the Holy Qur'an, the Hereafter plays in strengthening the resistance and tolerance against the onslaught of the oppressors. In addition, through the descriptive-analytical method and by collecting data with reference to interpretive sources, it has dealt with the effect of the belief in the Hereafter on the insight, motivation, and action of believers in the realm of Islamic resistance.آخرتباوری از موضوعاتی مهمی است که قرآن بعد از توحید به آن پرداخته است. اعتقاد به آخرت و جهان ابدی امری فطری است که خداوند در نهاد انسان قرار داده است که باور به آن در تمام شئون زندگی انسان تأثیرگذار است. چنین باوری موجب شناخت صحیح دنیا میشود و درنتیجه زمینه استفاده حداکثری از ظرفیتهای حیات دنیوی برای رسیدن به حیات برتر اخروی را فراهم مینماید. باور به وجود جهان پس از مرگ (جهانی ابدی که انسان به پاداش و کیفر اعمال دنیوی خود میرسد)، باعث تعدیل غرایز طبیعی و مهار طغیانهای نفسانی میشود. افزون بر این، موجب تقویت انگیزه انسان مؤمن در جهاد در راه خدا میشود تا در دفاع از عقاید و ارزشهای متعالی تا پای جان بایستد. آیات قرآن جهاد در راه خدا با جان و مال را از لوازم ایمان واقعی به خداوند و روز رستاخیز شمردهاند و بارها از مؤمنانی سخن گفتهاند که با اعتقاد به آن، از جان و مالشان درراه خدا میگذرند و سختیها و مصائب را به جان میخرند. این مقاله درصدد پاسخگویی به این پرسش است که از نگاه قرآن کریم، آخرتباوری چه نقشی در تحکیم و تقویت مقاومت و ایستادگی در برابر هجمه ظلمتاندیشان دارد که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با گردآوری دادهها با رجوع به منابع تفسیری به تأثیر آخرتگرایی در بینش، انگیزش و کنش مؤمنان در قلمرو مقاومت اسلامی پرداخته است.https://jqss.isca.ac.ir/article_69618_e3dadb5ec9ea01414cec268b69b9e5f6.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99362420201221An Analysis of Motivational Strategies for Mental Health in Islamic Teachingsواکاوی راهکارهای انگیزشی سلامت روان در آموزههای اسلامی801046961610.22081/jqss.2021.57579.1056FAمجتبیانصاری مقدممدرس حوزه علمیه و دانشگاهJournal Article20200506Health is one of the most important divine blessings for human beings that everyone naturally benefits from. Because a person who does not have the blessing of health has difficulty in doing some things. Therefore, human health has long been one of the most important issues for both the individual and society, and it has been given great importance in Islamic teachings. From the Islamic point of view, health is of two kinds: physical health and mental health. A profound glance will show that the religion of Islam has introduced important points in the field of both physical and mental health that the present study deals with the field of mental health. Islamic sources introduce different strategies to promote mental health in different dimensions such as "insight, manner, motivation, and action". By emphasizing the motivational dimension, this study deals with mental health strategies using a descriptive-analytical method, which is a kind of interdisciplinary research for the development and integration of humanities and Islamic sciences. Among the motivational strategies of Islam that have been considered in different places in different ways are hope, positivity, finalism, understanding the power of authority and understanding the presence of the Creator.سلامتی از مهمترین نعمتهای الهی برای انسان است که در حالت طبیعی همه از آن برخوردارند؛ زیرا انسانی که از نعمت سلامتی برخوردار نیست، در انجام برخی امور دچار مشکل است؛ ازاینرو از دیرباز مسئله سلامت انسانی هم برای شخص و هم برای اجتماع از مهمترین موضوعات است و در تعالیم اسلامی اهمیت زیادی به آن داده شده است. سلامت از منظر اسلام دو گونه است: سلامت جسم و سلامت روان. در نگاهی موشکافانه خواهیم فهمید که دین اسلام هم در حوزه سلامت جسمی و هم در حوزه سلامت روانی نکات مهمی معرفی کرده است که پژوهش حاضر به حوزه سلامت روانی میپردازد. منابع اسلامی در جهت ارتقای سلامت روانی راهکارهای متفاوتی در ابعاد مختلف مانند «بینشی، منشی، انگیزشی و کنشی» معرفی میکنند. این پژوهش با تأکید بر بُعد انگیزشی به صورت نظری با روشی توصیفی- تحلیلی به راهکارهای سلامت روان میپردازد که نوعی پژوهش میانرشتهای در جهت توسعه و تلفیق علوم انسانی و اسلامی به شمار میرود. از جمله راهکارهای انگیزشی اسلام که در جاهای مختلف با روشهای مختلف مورد توجه قرار گرفتهاند عبارتاند از: امیدواری، مثبتاندیشی، غایتنگری، درک قوه اختیار و درک حضور خالق.https://jqss.isca.ac.ir/article_69616_d3fcd56c22b9d45e0ca49783a32cb9ea.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99362420201221The Nature of Thematic Contemplation in the Qur'anماهیّت تدبر موضوعی در قرآن1051366961910.22081/jqss.2021.59144.1082FAعلی رضالک زاییدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد یزدابوالقاسمعاصی مذنباستادیار دانشگاه آزاد یزدمحمدرضاشایقدانشیار دانشگاه یزدJournal Article20201023Contemplation, interpretation, and commentary are some of the most important ways to understand the Qur'an. There is a public, private, and special relationship between these three words - in terms of the people's duty to the Qur'an. The public has access to the precious facts in the Qur'an through contemplation. Interpreters contemplate at a higher level using specialized tools. Contemplation in the field of interpretation of a part of the Holy Qur'an - the truth and the essence of the divine word - is the prerogative of the Fourteen Infallibles. Thematic contemplation is a new method in the methods of understanding the Qur'an. Through using this technique, by referring directly to the divine book, one can extract the Qur'anic view on various issues and topics of life and revelatory teachings. In the interpreters' studies, this skill has been used along with thematic interpretation - without mentioning the title of thematic contemplation - and during it. Sequential contemplation is an introduction and a prerequisite for thematic contemplation.تدبّر، تفسیر و تأویل از مهمترین راههای فهم قرآن است. بین این سه واژه - از نظر وظیفۀ مردم در برابر قرآن- رابطۀ عموم و خصوص و اخص برقرار است. عموم مردم از طریق تدبر، به گوهرهای موجود در قرآن دسترسی پیدا میکنند. مفسران با بهرهگرفتن از ابزارهای تخصصی در سطحی بالاتر تدبر میکنند. تدبر در عرصۀ تأویل بخشی از قرآن کریم - حقیقت و باطن کلام الهی- در انحصار معصومان^ است. تدبر موضوعی شیوهای نو در روشهای فهم قرآن بهشمار میرود. با بهرهگیری از این فنّ میتوان با مراجعۀ مستقیم به کتاب الهی، دیدگاه قرآن را دربارۀ مسائل و موضوعات مختلف زندگی و معارف وحیانی استخراج کرد. در تحقیقات مفسّران، این مهارت همراه با تفسیر موضوعی - بدون ذکر عنوان تدبر موضوعی - و در خلال آن کاربرد داشته است. تدبر ترتیبی مقدمه و پیشنیاز تدبر موضوعی بهشمار میرود.https://jqss.isca.ac.ir/article_69619_ab177780d92094e9ea9c2d199ad5bfaf.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99362420201221Islamic Government and the Necessity of Resistance with Emphasis on Qur'anic Teachingsدولت اسلامی و ضرورت مقاومت با تأکید بر آموزههای قرآنی1371596961710.22081/jqss.2021.59102.1080FAمرتضییوسفی رادهیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20201018Although governments have the power and ability to defend themselves, they are always exposed to threat. The Islamic government is no exception to this rule, and if it does not take the right and true path in determining its course of action and then gets deviated, it will face potential and actual threats from within and outside its belief borders in order to survive and achieve its goals and ideals. What can prevent such a government from deviation and going through extremism and oppression is the element of resistance. Resistance, functionally as a spiritual element of power and in accordance with religious and human values along with material, technical and physical tools, can be an effective and efficient element in achieving justice-seeking goals and lofty ideals. Resistance can play an effective role in the stability of the Islamic government in the path of Islam and human excellence. Through a content analysis method, the purpose of this study is to analyze the element of resistance as one of the elements of spiritual power and to show the capacities that this element of power has in preventing deviation and repelling threats. This claim is discussed in three discourses. In the first discourse, while defining the government, the nature of Islamic beliefs as the principles of spiritual power is dealt with. The second discourse defines the Islamic government and its threatening capacities, the third discourse defines resistance as an important spiritual element of power, and then analyzes its capacity to repel threats and build capacity to deal with dangers.دولتها اگرچه صاحب قدرتاند و امکان دفاع از خود دارند، در عین حال همواره در معرض تهدیدند. دولت اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نیست و اگر در تعیین مسیر حرکت خود مسیر صحیح و واقعی را اختیار نکند و به انحراف رود، در بقا و در دستیابی به اهداف و آرمانهای خود تهدیدات بالقوه و بالفعلی از درون و برون مرزهای عقیدتی خود، متوجه خود خواهد کرد. آن چیزی که میتواند چنین دولتی را از خطر انحراف و روآوری به افراط و تفریط و ظلم بازدارد، عنصر مقاومت است که به جهت کارکردی بهعنوان یک عنصر معنویِ قدرت و مطابق با ارزشهای دینی و انسانی در کنار ابزارهای مادی، تکنیکی و فیزیکی عنصری مؤثر و کارآمد میتواند در راستای رسیدن به اهداف عدالتخواهانه و آرمانهای متعالی نقش مؤثری در استواری دولت اسلامی در مسیر اسلامیت و تعالی انسان ایفا کند. هدف آن است که با روش تحلیل محتوا به واکاوی عنصر مقاومت به یکی عناصر قدرت معنوی برآمده و ظرفیتهایی که این عنصر قدرت در بازدارندگی از انحراف و در دفع تهدیدات دارد نشان داده شود. این ادعا در سه گفتار بحث و بررسی میشود. در گفتار اول ضمن تعریف دولت، به چیستی اعتقادات اسلامی بهعنوان مبادی قدرت معنوی پرداخته میشود. در گفتار دوم به تعریف دولت اسلامی و ظرفیتهای تهدیدی آن و در گفتار سوم مقاومت بهعنوان یک عنصر مهم معنوی قدرت تعریف میشود و ظرفیت آن در دفع تهدیدات و ایجاد توانمندی در مقابله با خطرات واکاوی میشود.https://jqss.isca.ac.ir/article_69617_c55696e94e9e3ec072b41a44a01eb4f3.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)مطالعات علوم قرآن2716-99362420201221Majaz in the Qur'an and Its Conditions with Emphasis
on the viewpoint of Allameh Tabatabaeiمجاز در قرآن و شرایط آن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی(رحمةالله)1601816962210.22081/jqss.2021.60090.1102FAنسرینانصاریانجامعه الزهراJournal Article20210205Many religious teachings and instructions for life in Islam are derived from the Holy Qur'an, which is considered as Al-Thiql al-Akbar. Therefore, identifying the teachings of the Qur'an from the beginning of Islam until now under the title of "interpretation of the Qur'an" has been and is the focus of attention of Muslims, especially thinkers of Qur'anic sciences. One of the sciences required for interpretation is "Balaghah (eloquence)" and "Bayan (the science which deals with patterns of speech that aims to get a sentence that can not only be understood but also be beautiful) " is one of its techniques. The topics of truth and Majaz (metonymy) are two of the issues of bayan. This topic has a special place due to its direct impact on the interpretation of the Qur'an. Therefore, proving majaz is important in the Qur'an. On the other hand, due to the scientific acceptance of Allameh Tabatabaei in the Qur'an interpretation community and considering some verses as majaz by him, it is necessary to obtain his views in this regard. Therefore, this is the purpose of this study. In most cases, in addition to Al-Mizan Fi Tafsir Al-Quran, the sources of research data are interpretive, eloquent, and lexical books. Based on the descriptive-analytical method, the findings of this study indicate that the necessary reasons given by the majaz proponents in the Qur'an are some verses, narrations, and majaz being as more eloquent. The reasons for the majaz opponents in the Qur'an, such as considering majaz as being a lie, its negation, the fall of the authority and the miracle of the Qur'an, are negative and negligible reasons. While accepting these reasons, Allameh Tabatabaei accepts "majaz in some verses" if they are symmetrical and effective in interpreting the verse.بسیاری از معارف دینی و دستورهای زندگی در دین اسلام، از قرآن کریم که ثقل اکبر است، به دست میآیند؛ ازاینرو شناخت آموزههای قرآن از صدر اسلام تاکنون با عنوان «تفسیر قرآن» کانون توجه مسلمانان بهویژه اندیشمندان علوم قرآنی بوده و هست. یکی از علوم مورد نیاز تفسیر، «بلاغت» است و «علم بیان» یکی از فنون آن است. بحث حقیقت و مجاز یکی از مسائل علم بیان است. این بحث به دلیل تأثیر مستقیم در تفسیر قرآن جایگاه ویژهای دارد؛ ازاینرو اثبات مجاز در قرآن اهمیت دارد. از طرفی به دلیل مقبولیت علمی علامه طباطبایی+ در جامعه تفسیری و مجازدانستن برخی آیات از جانب ایشان دستیابی به دیدگاههای ایشان در این مورد ضروری است؛ ازاینرو رسیدن به این مطلب هدف این پژوهش است. منابع دادههای پژوهش در بیشتر موارد علاوه بر کتاب <em>المیزان فی تفسیر القرآن</em>، کتابهای تفسیری، بلاغی و لغوی هستند. بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی یافتههای این پژوهش به این اشاره دارند که دلایل ایجابی از طرف موافقان مجاز در قرآن برخی آیات، روایات و بلیغتربودن مجاز نسبت به حقیقت است و دلایل مخالفان مجاز در قرآن مانند دروغبودن مجاز، قابل نفیبودن آن، سقوط حجیت و سقوط اعجاز قرآن، دلایل سلبی و قابل نفیاند. علامه طباطبایی+ ضمن پذیرش این دلایل، «مجاز در برخی آیات» را در صورت قرینهداشتن و مؤثربودن در تفسیر آیه میپذیرد.https://jqss.isca.ac.ir/article_69622_3bc9b76b331ba5324823664a251db219.pdf