TY - JOUR ID - 69620 TI - بررسی شیوه‌شناسی تربیتی قرآن در عرصه پیرایش اخلاق فردی JO - مطالعات علوم قرآن JA - JQSS LA - fa SN - 2716-9936 AU - نجفی, رضا AD - عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 2 IS - 4 SP - 31 EP - 54 KW - شیوه‌شناسی KW - تربیت KW - اخلاق فردی KW - خودشناسی KW - خودسازی DO - 10.22081/jqss.2021.59667.1093 N2 - قرآن‌کریم با به‌کارگیری شیوه‌های متنوع به پیرایش اخلاق فردی مخاطبان خود پرداخته است. رسوخ انواع رذیلت‌ها در رفتار مردمان عصر نزول ضرورت چنین نگرشی را به‌خوبی اثبات می‌کند. رویکرد اخلاقی و تربیتی قرآن موجب شد تا این کتاب در همه ادوارِ پس از نزول مرجع دستیابی به شیوه‌های تربیتی باشد. شیوه‌های بدیع قرآن با تعمیق فضایل رفتاری و معنوی، ساختار متنوعی از تربیت‌پذیری را در اختیار اندیشمندان و محققان علوم تربیتی و اخلاق قرار داده است. در پژوهش حاضر با روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی شیوه‌شناسی تربیتی قرآن، با نگاهی به اخلاق فردی پرداخته شده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد قرآن ‌‌کریم شیوه‌های متنوع و بدیعِ تربیتی مانند انذار و تبشیر، شیوه تربیتی تجربه‌گرایانه، چهره‌پردازی تربیتی و غیره را به‌صورت پیاپی به‌کار گرفته است. همچنین قرآن با یادآوری مبانی اخلاق فردی همچون کرامت نفس و جایگاه رفیع انسانی، ارتقای تربیت دینی را پایه‌ریزی کرده است. افزون بر این، خودشناسی پایه تربیت‌پذیری و خودسازی قرار گرفته و جهاد با نفس، مسیری جهت پرورش و شکوفایی فضایل مخاطبان قلمداد شده است. UR - https://jqss.isca.ac.ir/article_69620.html L1 - https://jqss.isca.ac.ir/article_69620_bdc490d7b8d55ebf7be6cad69e2ee6c7.pdf ER -