per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)
مطالعات علوم قرآن
2716-9936
2716 -9944
2019-12-22
1
2
7
36
10.22081/jqss.2019.68391
68391
مرجعیت علمی قرآن از نگاه استاد مطهری
The Scientific Authority of the Qur'an from the Viewpoint of Ayatollah Motahari
محمدمهدی فیروزمهر
m.firozmehr@isca.ac.ir
1
استادیار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم ـ ایران.
مرجعیت علمی قرآن مفهومی نوپدید است و تعریف مورد وفاقی ندارد؛ ولی مرجعیت علمی قرآن به این معنا که نخستین کتابى که اندیشه مسلمانان را به خود جلب کرد، مسلمانان در پى آموزش آن بودند و در این راستا علوم مختلفی شکل گرفت که به شکلگیری تمدن بزرگ اسلامی منتهی شد، از زمان رحلت پیامبر خاتم6 شروع میشود. در تاریخ حیات علمی مسلمانان، دانشمندانی اعتقاد داشتند جزئیات همه علوم از قرآن قابل استخراج است. در مقابل، دانشمندانی معتقد بودند قرآن کتاب هدایت است و نمیتوان علوم را از قرآن استخراج کرد. از آثار استاد مطهری استفاده میشود قرآن در تعیین مبانی، اصول و اهداف علوم مرجعیت دارد، به پرسشهایی که علم تجربی از پاسخگویی به آنها ناتوان است، پاسخی روشن میدهد و رازهایی را در طبیعیات دارد که با پیشرفت علوم قابل فهم میگردد و در علوم انسانی مسائل بسیاری را در قالب کلیات مطرح کرده که به روش اجتهاد قابل استنباط است. به باور ایشان، در قرآن هیچ مطلب اجتماعى، تاریخى، اخلاقى، فقهى، فلسفى و غیره با زبان معمول و در قالب اصطلاحات رایج بیان نشده است؛ ولی مسائل بسیاری از آن علوم کاملًا قابل استنباط است و اصول تربیت و اخلاق و نظامات اجتماعى و خانوادگى را بیان کرده و فقط تفسیر و احیاناً تطبیق اصول بر فروع را بر عهده سنت و یا بر عهده اجتهاد گذاشته است. تحقیق پیش رو، به هدف تنقیح مرجعیت قرآن و گستره آن و با روش اسنادی، به توصیف و تحلیل دیدگاه استاد مطهری درباره مرجعیت علمی قرآن میپردازد.
The scientific authority of the Qur'an is a novel concept and there is no clear consensus about its definition. However, the scientific authority of the Qur'an started to exist from the demise of the last prophet (prophet Mohammad), in the sense that it was the first book which attracted the thought of Muslims, and Muslims were looking forward to its training and in this regard various sciences were found which led to the formation of great Islamic civilization. In the history of Muslim scientific life, scientists believed that the details of all the sciences could be extracted from the Qur'an. In contrast, some scholars believed that the Qur'an is a guidebook and that sciences cannot be extracted from the Qur'an. The works of Professor Motahari it can be shown that the Qur'an has the authority to determine the principles, foundations, and purposes of the sciences, gives a clear answer to questions that empirical science is unable to answer, there are some secrets in the Qur'an about nature that can be understood with the advancement of sciences and in the humanities it has raised many issues in general that can be deduced from the method of Ijtihad. According to him, there is no social, historical, ethical, jurisprudential, philosophical material in the Qur'an in the usual language and in the form of common terms; but many of the issues in those sciences are completely deducible and also expresses the principles of education and ethics and social and family systems and only the interpretation and possibly matching the major and minor issues are done by the tradition or ijtihad. The present study aims to explain and analyze the authority of Qur'an and its scope through a documentary method and also describes and analyzes Motahari's views on the scientific authority of the Qur'an
https://jqss.isca.ac.ir/article_68391_fc78e769a2faa394ae069cb07b31941e.pdf
قرآن
مرجعیت قرآن
گستره مرجعیت قرآن
استاد مطهری
the Qur'an
Authority of the Qur'an
scope of the authority of the Qur'an
Professor Motahari
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)
مطالعات علوم قرآن
2716-9936
2716 -9944
2019-12-22
1
2
38
63
10.22081/jqss.2019.68392
68392
Original Article
آموزههای قرآنی مدیریت مقاومت
Quranic Teachings for Resistance Management
سیدعباس قدیمینژاد
sooreh114@gamil.com
1
دانشآموخته حوزه علمیه قم
در قرآن کریم آموزههای مهمی درباره مقاومت و مدیریت آن وجود دارد؛ چراکه اسلام بهعنوان آخرین دین وحیانی بیشترین چالش را با معاندان خود داشته و با منطق خاصی که امروزه ما آن را مقاومت مینامیم، با آنان برخورد کرده است. پیداست با توجه به جهانشمولی و جاودانگی قرآن، مقاومت در این منبع وحیانی بایستی در طرز و طراز جهانی مدیریت شود و نباید بهصورت قبیلگی، عشیرهای، نژادی، خانوادگی و در سطح محدود منطقهای باشد. مدیریت یعنی رساندن یک پروژه به اهداف از پیش تعیینشده بهگونهای که آسیبی به روند پروژه وارد نیاید و در سطح بهتر و ارتقایافتهتری جریان یابد. درباره مدیریت مقاومت نیز باید همین انتظارات برآورده شود. درباره مقاومت، مفسران مطالبی بسیاری بیان کردهاند؛ ولی درباره مدیریت همهجانبه مقاومت پژوهشی صورت نگرفته است. در این مقاله با هدف تبیین مدیریت مقاومت از دیدگاه قرآن، با روش توصیفی ـ تحلیلی و کتابخانهای روشن شده است اینکه غالباً ذهنها به محض شنیدن کلمه مقاومت و مدیریت مقاومت، به سوی مسائل جنگی میرود، برداشت ناقصی است؛ زیرا براساس آموزههای قرآنی، مقاومت معنای اعمی دارد و درنتیجه مدیریت آن نیز اعم خواهد بود و مسلمانان باید عملیات چندمنظورهای را انجام دهند که افزون بر ایجاد آمادگی جنگی، به افزایش رشد صنعتی و رواج آداب شهروندی و دیانت اخروی آنان نیز کمک کند؛ درعین حال باید دشمنشناس باشند و بهگونهای با قدرت و عزت برخورد کنند که حتی دشمنان ناشناخته، مرعوب شوند.
The Holy Qur'an contains important teachings about resistance and its management, because Islam, as the last revelation religion, has had the most challenges with its enemies, and has treated them with particular logic we call today's resistance. It is clear that with regard to the universality and immortality of the Qur'an, resistance in this revelation resource must be managed in a global way and should not be tribal, , racial, familial, and at a regional level. Management means carrying out a project to its pre-determined goals in a way that does not harm the project process and flows to a better and more advanced level. The same needs should be met about resistance management. Many commentators have commented on resistance, but no comprehensive research on resistance management has been conducted. This paper aims at explaining the management of resistance from the Qur'an's point of view, with a descriptive-analytical and library method and it has been clear that the minds often go to war issues as soon as they hear the word resistance and the management of resistance, and this kind of understanding is flawed. Because, according to Qur'anic teachings, resistance has a general meaning and thus its management will also be general, and Muslims must carry out multipurpose operations that will, in addition to preparing them for war, help to increase industrial growth and promote their citizenship customs and worldly religion. At the same time, they must know their enemies and treat them with power and dignity to intimidate even unknown enemies.
https://jqss.isca.ac.ir/article_68392_c0588ec15a4851be517adec91f1c8466.pdf
قرآن کریم
مقاومت
مدیریت مقاومت
راهبرد
امت وسط
آفند و پدافند
The holy Qur'an
resistance
resistance management
strategy
the middle community
offensive and defensive
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)
مطالعات علوم قرآن
2716-9936
2716 -9944
2019-12-22
1
2
64
84
10.22081/jqss.2019.68398
68398
Original Article
تحلیل و نقد دیدگاه آیتالله معرفت از فترت وحی قرآن
The Analysis and Critique Ayatollah Ma'arefat's viewpoint on the Qur'anic Revelation Fatrat
عبدالمجید طالبتاش
talebtash@kiau.ac.ir
1
عیسی عیسیزاده
eisazadeh@isca.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه آزاد کرج ، کرج ـ ایران.
استادیار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم ـ ایران.
فترتِ وحی قرآن به معنای انقطاع وحی تشریعیِ جبرئیل به پیامبر اسلام6 است که بهعنوان یکی از مباحث علوم قرآنی و تفسیری مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفته است. درباره این موضوع، دو دیدگاه در میان علمای علوم قرآنی وجود دارد. گروهی به فترت سهساله و گروهی به انقطاع چندروزه وحی قرآن معتقدند. آیتالله معرفت جزو عالمان دسته نخست است که به فترت سهساله وحی معتقد است. این مسئله انگیزه تحقیق حاضر شد تا به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی دیدگاه آیتالله معرفت در این زمینه بپردازد. پژوهش پیش رو نشان میدهد دیدگاه آیتالله معرفت بر پایه نقل روایت احمد بنحنبل از شعبی و نیز روایات مربوط به سه سال دعوت پنهانی استوار است؛ از طرفی روایت شعبی ضعیف و غیرمستند است؛ درنتیجه دیدگاه آیتالله معرفت تأیید نمیشود. همچنین روشن شده است آیتالله معرفت میان دو مسئله فترت وحی و دعوت پنهانی همسانانگاری کرده است که مستندات تاریخی، روایی و قرآنی برای پذیرش این قول وجود ندارد. در مقابل، قول به انقطاع چندروزه وحی که بین سه تا چهل روز گفته شده است، با مستندات تاریخی و روایی بهخصوص با روایات ائمه: سازگار و قابل قبول است.
The Qur'anic Revelation Fatrat (Fatrat or interregnum) means the interruption of the legislating revelation by Gabriel to the Prophet of Islam, which has been considered by Muslim scholars as one of the topics of the Qur'anic and interpretive sciences. There are two views amongst the Quranic scholars on this subject. Some believe in a three-year fatrat, and some believe in a few-day interruption of the Qur'an's revelation. Ayatollah Ma'arefat is one of the scholars who believes in the three-year revelation Fatrat. This was the motivation of the present study to investigate the viewpoint of Ayatollah Ma'arefat in this scope through a descriptive-analytic method. The present study shows that Ayatollah Ma'arefat's view is based on the narration of Ahmad ibn Hanbal from Sha'abi and the narrations related to the three years of secret invitation. The Sha'abi's narration was proved weak and invalid, thus Ayatollah Ma'arefat's viewpoint was not approved. It was also clear that the Ayatollah had considered the two issues of Revelation Fatrat and the Secret Invitation as the same thing that there was no historical, narrative or Qur'anic documents to accept this viewpoint. The view of the few-day interruption of revelation that has been said to be between three and forty days has been found to be acceptable and consistent with the historical and narrative documents, especially with the Imams' narrations.
https://jqss.isca.ac.ir/article_68398_02577a27a2015318f95c1cce6e70d758.pdf
نزول جبرئیل
پیامبر اسلام
فترت وحی
روایات
آیتالله معرفت
Gabriel Descending
The Prophet of Islam
revelation fatrat
Narrations
Ayatollah Ma'arefat
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)
مطالعات علوم قرآن
2716-9936
2716 -9944
2019-12-22
1
2
85
114
10.22081/jqss.2019.68399
68399
Original Article
منهج تفسیری آیتالله معرفت
Ayatollah Ma'refat's Interpretive Method
علی مدبّر (اسلامی)
a.modabber@isca.ac.ir
1
استادیار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم ـ ایران
از دیدگاه آیتالله معرفت، منابع تفسیر قرآن عبارتاند از قرآن، سنت معصومان:، عقل برهانی و علم تجربی و چون «منهج تفسیری» هر مفسر، پیوندی تنگاتنگ با دیدگاه او درباره «منابع تفسیر قرآن» دارد، میتوان منهج تفسیری ایشان را «منهج اجتهادی جامع» نامید که دربردارندهٴ «تفسیر قرآن با قرآن»، «تفسیر قرآن با سنت»، «تفسیر قرآن با عقل برهانی» و «تفسیر قرآن با علم تجربی» است. آیتالله معرفت، تفسیر قرآن با قرآن را بهترین و متقنترین راه فهم قرآنمیداند. ایشان نقش معصومان: را نیز در تفسیر قرآن نقش آموزشی و راهنمایی به راههای تفسیرمیداند. به نظر ایشان، استفاده روشمند از منبع عقل در تفسیر ضروری است و گسترش علم و فلسفه از عوامل مؤثر در فهم قرآن است. از نظر آیتالله معرفت، تفسیر قرآن با کشف و شهود عرفانی، فاقد اعتبار است؛ اما اگر تأویلات اهل عرفان جنبه «استشهاد» داشته باشند نه «استناد»،میتوان آنها را از باب «تداعی معانی» پذیرفت. آرای تفسیری صحابیان را با قیود و شرایطیمیتوان پذیرفت. آرای تفسیری تابعیان نیز تنها در حد مؤید و شاهد اعتبار دارند و تنها برای توانمندسازی مفسر در استنباط از قرآن راهگشایند. تفسیر به رأینیز ازآنرو که «تحمیل» رأی بر قرآن است نه «تفسیر قرآن»، فاقد اعتبار است.
From the viewpoint of Ayatollah Ma'refat, the sources of Qur'anic interpretation include the Qur'an, the tradition of the Fourteen Infallibles: rational reason and empirical science; And since each interpretive method is closely linked to his view of "sources of Qur'anic interpretation", his interpretive method may be termed as "comprehensive ijtihadic method", which includes "interpretation of the Qur'an through the Qur'an", "interpretation of the Qur'an through tradition", "interpretation of the Qur'an through reasoning" and "the interpretation of the Qur'an through empirical science".
Ayatollah Ma'refat considers interpretation of the Qur'an through the Qur'an as the best and most solid way of understanding the Qur'an. The role of the Fourteen Infallibles in interpreting the Qur'an is also seen as an instructive and guiding to the methods of interpretation. In his view, a systematic use of the source "reason" in interpretation is essential, and the spread of science and philosophy is one of the factors influencing understanding of the Qur'an.
According to Ayatollah Ma'refat, the interpretation of the Qur'an with mystical discovery and intuition is invalid; but if the mystical interpretations have the "evidence" aspect rather than the "reference", they can be accepted in terms of "association of ideas".
The Sahabian's interpretive viewpoints can be accepted with certain conditions. The Tabe'ian's interpretive viewpoints are only valid and reliable to some extent, and they are only useful for empowering the interpreter to infer the Qur'an. The interpretation of the Qur'an through viewpoints is also invalid because it is "imposing" a viewpoint on the Qur'an rather than the "interpretation of the Qur'an".
https://jqss.isca.ac.ir/article_68399_5feb40b8ac0bb9e78738a2fc7c9621ab.pdf
منهج
منهج تفسیری
آیتالله معرفت
method
Interpretive Method
Ayatollah Ma'refat
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)
مطالعات علوم قرآن
2716-9936
2716 -9944
2019-12-22
1
2
115
137
10.22081/jqss.2019.68402
68402
Original Article
نقد و بررسی اشکالات فخر رازی به آیه ولایت با تأکید بر دیدگاه آیتالله محمدهادی معرفت
The Critique and Examination of Problems Raised by Fakhr Razi on Verse of Wilayah, with an Emphasis on Ayatollah Mohammad Hadi Ma'arefat
عیسی عیسیزاده
e.eisazadeh@isca.ac.ir
1
نیکزاد عیسیزاده
iesazadeh@tums.ac.ir
2
هیئت علمی
دانشیار مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی، تهران ـ ایران.
آیه 55 سوره مائده از آیاتی است که مفسران و متکلمان شیعه و اهلسنت درباره دلالت آن دیدگاههای متفاوتی ارائه دادهاند. بنابر دیدگاه شیعه ، این آیه بر ولایت و امامت حضرت امیر مؤمنان علی7 دلالت دارد. از مفسرانی که دیدگاه شیعه را نقد کرده و به آن، اشکالها و شبهههای فراوانی وارد کردهاند، فخر رازی است. در این پژوهش تلاش شده است با بهرهگیری از دیدگاههای آیتالله محمدهادی معرفت به روش توصیفی ـ تحلیلی، اشکالها و شبهههای فخر رازی بررسی و نقد گردد و درنهایت ثابت شود هیچیک از اشکالها و شبهههای وی همچون نازل نشدن آیه در شأن حضرت علی7، احتجاج نکردن آن حضرت بر ولایت خویش به این آیه، دلالتنکردن آیه بر عموم ولایت، منافاتداشتن انفاق انگشتر با زکات واجب، سازگارنبودن انفاق انگشتر در نماز با اخلاص حضرت علی7 و توجه کامل به خدا در نماز، فعل کثیربودن انفاق با انگشتر، مانعبودن سیاق آیات قبل و بعد با دلالت آیه بر امامت حضرت علی7 و ناسازگاری فقر علی7 با داشتن انگشتر، وارد نیست.
Verse 55 of Surah Ma'edeh is one of the verses that Shi'ite commentators and theologians have suggested various viewpoints about its arguments. Based on Shi'ite viewpoint, this verse argues Imam Ali's Wilayah and Imamat. One of the commentators who has criticized the Shiite viewpoint and brought many problems and doubts into is Fakhr Razi. This study seeks to study and criticize the problems and faults raised by Fakhr Razi through using the views of Ayatollah Mohammad Hadi Ma'arefat in a descriptive-analytical method, then it proves that none of the problems and doubts that he brought up is not true including, not descending a verse in dignity of Imam Ali (pbuh), his lack of argumentation for his guardianship about this verse, the verse not arguing the Wilayah, the contradiction between giving the ring as charity and obligatory zakat, the contradiction between giving the ring as charity at the time of saying prayer and his Ikhlash (pure intention) and his complete attention to Allah in saying praying, the action "giving the ring as charity", lack of agreement between the previous and the next verses and the verse arguing Imam Ali's Imamat, and the contradiction between Imam Ali's poverty and having a ring.
https://jqss.isca.ac.ir/article_68402_48143f0a63dd2013e111e3613a98aa28.pdf
آیه ولایت
امامت
حضرت علی7
آیتالله معرفت
فخر رازی
verse of Wilayah
Imamat
Imam Ali (PBUH)
Ayatollah Ma'arefat
Fakhr Razi
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)
مطالعات علوم قرآن
2716-9936
2716 -9944
2019-12-22
1
2
138
160
10.22081/jqss.2019.68403
68403
Original Article
درآمدی بر اعجاز تشریعی در قرآن
Legislative Miracle in the Qur'an
عباس کوثری
a.kosari@isca.ac.ir
1
استادیار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم ـ ایران
اعجاز قرآن کریم ابعادی دارد؛ یکی از آنها اعجاز تشریعی است؛ یعنی تحدی خداوند در مورد قرآن شامل نظام تشریعی (معارف اعتقادی و احکام) آن نیز میشود. درباره این بُعد از اعجاز قرآن به گستردگی دیگر ابعاد اعجاز قرآن، بحث نشده است. هدف این نوشتار، اثبات اعجاز قرآن در بُعد تشریع است که برای اثبات آن به روش تحلیلی و اسنادی به جامعیت و گستره معارف و احکام قرآن و قدرت انطباق بر مقتضیات زمان با حفظ اصول و قواعد نازلشده بر پیامبر9 استدلال شده است. در تبیین جامعیت قرآن، با بیان دیدگاه جامعیت مطلق نسبت به تمامی علوم الهی و بشری و دیدگاه جامعیت در امور مربوط به هدایت انسانها، ایده سومی مطرح شده و آن اینکه مقصود از جامعیت قرآن، بیان اصول و قواعد راهگشا برای دستیابی انسانها به علوم گوناگون است. برای اثبات این دیدگاه سوم، شواهد قرآنی و روایی و نیز مطالعه در گستره و قلمرو آیات قرآن ذکر شده است؛ در ضمن راز انطباق تشریعات قرآن بر مقتضیات زمان با پنج اصل (انطباق با فطرت، بیان اصول کلی و ماندگار، عناوین ثانویه، حجیت سنت پیامبر و معصومان7 و اصل اجتهاد) توضیح داده شده است. نتیجه اینکه این معارف هدایتی تنها از جانب خدا صادر شده است؛ زیرا بشر عادی بدون اتصال با وحی نمیتواند در ابعاد مختلف معارف اعتقادی در گسترهای عام از آغاز تا فرجام جهان و به کار گرفتن شیوههای مختلف در استدلال از آیات آفاقی و انفسی سخن بگوید و در همان حال در احکام حقوقی و اخلاقی آورنده تعالیمی جامع، فراگیر، قابل انطباق بر مقتضیات همه زمانها باشد.
The miracle of the Holy Qur'an has several aspects; one of them is the legislative miracle; which means that, God's challenge on the Qur'an also includes the legislative system (knowledge related to beliefs and rulings). This aspect of the miracle of the Qur'an has not been discussed like any other aspects of the Qur'anic miracle extensively. This study seeks to prove the miracle of the Qur'an in the aspect of legislation, which has been argued in an analytical and attributive method to the comprehensiveness, and scope of the Qur'anic teachings and rulings and the power to adapt to the requirements of time through keeping the principles and rules descended to the Prophet. A third idea has been put forward in explaining the Qur'an's comprehensiveness, by expressing the view of absolute comprehensiveness in relation to all divine and human sciences and the comprehensiveness in matters of human guidance and that is, the purpose of the comprehensiveness of the Qur'an is to express the principles and rules that make human beings achieve various sciences. To prove the third view, the Qur'anic and narrative evidence as well as the study of the scope of Qur'anic verses are considered. At the same time, the secret of conformity of the Qur'anic legislations to the requirements of time is explained by the five principles (conformity with nature, the expression of general and lasting principles, secondary titles, the authority of the Prophet and the Fourteen Infallibles' tradition, and the principle of ijtihad). The result is that these guidance teachings have only come from God, because the ordinary human cannot express his view without connecting to revelation (Wahy) in various aspects of the religious teachings in the general context from the beginning to the end of the world and by applying different ways of reasoning to the Afaq and Anfus verses. At the same time, in the legal and ethical rulings, the human must be the creator of the teachings, which are comprehensive, epidemic, and applicable to the requirements of all times.
https://jqss.isca.ac.ir/article_68403_60c78702b26a01dfb54768b9ab129201.pdf
اعجاز تشریعی
جامعیت قرآن
انطباق
تحدی
Legislative Miracle
Comprehensiveness of the Quran
conformity
challenge
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)
مطالعات علوم قرآن
2716-9936
2716 -9944
2019-12-22
1
2
161
189
10.22081/jqss.2019.68404
68404
درآمدی بر راهبردهای عملی اقتصاد مقاومتی در آموزههای قرآن
Practical Strategies of Resistance Economy in the Teachings of the Qur'an
حسن شیرزاد کمانگر
h.shirzad@isca.ac.ir
1
پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم ـ ایران
استحکام زیربناهای اقتصادی جامعه اسلامی به خودکفایی و رشد همهجانبه نیازمند است که در این صورت، کشور میتواند در برابر تحریمها و تهدیدهای دشمنان پایدار باشد و امنیت و عزت خودش را حفظ کند. برای تحقیق چنین اهدافی، مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده است. اقتصاد مقاومتى دارای راهبردی نظری و عملی در آموزههای قرآن است؛ ولی در این نوشتار دو راهبرد عملی آن در عرصه الگوی تولید و الگوی مصرف بررسی میشود که تاکنون بررسی نشده است. بررسی راهبرد عملی اقتصاد مقاومتی به هدف رسیدن به دیدگاه قرآن کریم در این زمینه است. این پژوهش با روش کتابخانهای و اسنادی و تحلیلی انجام گرفته است که درنتیجه روشن گردید رعایت کیفیت کالاهای تولیدی و تنوع تولید همراه با توجه به نیازها و بالابردن بهرهوری میتوان راهبرد الگوی تولید را در اقتصاد مقاومتی تحقق بخشید و رویآوری تکتک افراد جامعه اسلامی به مصرف کالای تولید داخل کشور اسلامی، همراه با دوری از اسراف و تبذیر و رعایت قناعت و انصاف در مصرف، میتوان راهبرد الگوی مصرف را در اقتصاد مقاومتی ایجاد کند.
Strengthening the economic infrastructure of the Islamic community requires self-sufficiency and all-round growth, in which case the country can stand up to the sanctions and threats of its enemies and maintain its security and dignity. For realization of such goals, the supreme leader of Iran has proposed resistance economy. Resistance economy has a theoretical and practical strategy in the teachings of the Qur'an. However, in this paper, two practical strategies in the field of production and consumption patterns are examined, which have not been studied so far. The study of the practical strategy of resistance economy aims to reach the view of the Holy Quran in this regard. This study has been conducted by library, documentary, and analytical method. As a result, it became clear that observing the quality of manufactured goods and diversifying production according to the needs and increasing productivity could lead to a pattern of production in a resistance economy. In addition, when the Islamic community resorts to consume goods produced within the Islamic country, avoids extravagance, wastefulness, and observes contentment and fairness in consumption, it can create a consumption pattern strategy in resistance economy.
https://jqss.isca.ac.ir/article_68404_2c52fd0594b68a5155776a1be0503415.pdf
راهبرد عملی
اقتصاد مقاومتی
الگوی تولید
الگوی مصرف
Practical Strategy
resistance economy
production pattern
consumption pattern